
Aanscherping van de wet omtrent burgerschapsvorming Per 1 augustus 2023 wordt burgerschapsvorming een verplicht vak in het basisonderwijs. Dit was eigenlijk al...
Werk aan de winkel Een zondagmiddag in april 2023. Pieter Mostert in gesprek met kinderfilosofen[1]. We onderzoeken onder andere of en hoe...
Wat zou een leerkracht zelf doen aan burgerschap en hoe verhoudt dat zich tot de burgerschapsopdracht van de overheid? Onderwijsfilosoof Piet van...
Vele filosofen hebben zich gebogen over het lachen en het huilen. Helmut Plessner heeft in zijn boek Lachen und Weinen (1941) heel...
Vriendschap sluiten met je oren is voor kinderfilosofie van levensbelang. Hoe doe je dat? Zijn proefschrift is verdedigd na een tijd in...
Verslag van het Symposium – Denken voor Doeners, georganiseerd door de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie Zaterdag 12 november 2022, Utrecht “Filosofie is...
Van weten naar geweten From Science to Conscience; the Socratic Dialogue Reconsidered, Erik Boers (Proefschrift) Naast je, in de rij bij de...
Matthew Lipman stelde in 1986 dat er voldoende onderzoek is gedaan om te stellen dat Filosofie voor Kinderen een positief effect heeft...
Een Pabo-student van de Thomas More Hogeschool laat met trots met een filmpje zien hoe zij in haar stageklas een gesprek filosofisch...
Het was spannend, maar op 13 november kon CKN eindelijk de Masterclass “Filosofisch Strijden” doorgaan op de Internationale School Voor Wijsbegeerte. Een...
Lukasz Krzywon van de website Creative Together interviewt Pieter Mostert over zijn nieuwste inzichten over zijn filosofische praktijk. Een praktijk die steeds...
Internationaal bekend kinderfilosoof Pieter Mostert schreef zijn eerste Nederlandse artikel al in 1981! Kinderfilosofie moest zijn intrede in het onderwijs nog maken....
Op zaterdag 20 maart vond via Zoom een gesprek plaats met onderwijsfilosoof Jan Bransen over de vraag: Filosoferen met kinderen op school?...
INTERVIEW OVER VERLIEFDHEID BIJ KINDEREN Recent verscheen in tijdschrift Goed Gevoel een artikel over verliefdheid bij kinderen. Kristof van Rossem werd erbij...
Gespreksbegeleider: Dus, was Socrates een wijs man? Lennie (10 jaar): Ja, omdat hij in de waarheid geloofde en voor de waarheid opkwam....
Onze volgende Rond de Tafel’ gaat over ‘FMKJ en levenbeschouwing’. Wij vroegen aan Ilse Daems om daarover iets te schrijven. Ilse woont...
Tijdens de “Alumni” bijeenkomst afgelopen 31 oktober (voorafgaand aan de Rond de Tafel) ontstond een gesprek over de voelbare ontwikkeling om de praktijk...
Alexandra Bronsveld borduurt in dit artikel verder op wat ze gehoord heeft van Henk Oosterling: dat het huidige onderwijs voornamelijk lineair denkt...
Fred Delhaas bespreekt in dit artikel zijn filosofische koffertje: dat dient maar liefst drie onderwijsdoelen: kwalificatie, socialiste en subjectificatie. Hij legt uit...
In de opmaat naar de Masterclass van 7 november door Henk Oosterling en Aetzel Griffioen, publiceren we dit artikel van Rob Bartels....
Marjolein Oud (opleidingsdocent geschiedenis en filosoferen met kinderen aan de Thomas More Hogeschool) beschrijft in dit artikel waarom en hoe filosofie en...
Het thema van de Kinderboekenweek is geschiedenis. Nanda van Bodegraven beschrijft in dit artikel dat de wortels van FmKJ en van het...
In zijn eindnotitie van de FmKJ-opleiding ging Gerard Kooistra in op de vraag: in hoeverre we met het filosoferen met kinderen en...
‘Filosoferen is de enige discipline die prima uit de voeten kan met een vak als Burgerschapsvorming, dat zichzelf namelijk moet blijven uitvinden.’...