Op zaterdag 20 maart vond via Zoom een gesprek plaats met onderwijsfilosoof Jan Bransen over de vraag: Filosoferen met kinderen op school? Waarom?
–>Heb je de sessie gemist? Hier vind je de links naar het audio- of videofragment.
Kinderfilosoof Doenja Heemsbergen de oplossing van Jan Bransen om filosoferen bij schoolbestuurders onder de aandacht te brengen
“Tijdens de online CKN bijeenkomst met Jan Bransen viel hij met de deur in huis door te opperen dat je, wanneer je met een nogal zakelijk ingestelde, autoritaire schoolleider tegenover je zit om te proberen kinderfilosofie aan de man te brengen, gewoon zijn vragen moet terugkaatsen. Mocht hij komen met “En welk nut heeft dat dan?”, dan antwoord jij bijvoorbeeld “Dat is een filosofische vraag, want wat is ‘nut’ eigenlijk? En hoe bepaal je wat nuttig is?”
Het idee achter het omvormen van de afwerende vragen van de bestuurder tegenover je, is dat je op die manier direct bewijs creëert voor de onontbeerlijkheid van het filosoferen! Je kunt stellen dat mensen over het algemeen te laat of helemaal niet beginnen met filosoferen en daardoor zich vaak geen raad weten met zulk soort vragen…..maar jong geleerd, oud gedaan! De truck is om de bestuurder te laten voelen dat hijzelf ook te laat is begonnen met filosoferen. En op school dus duidelijk iets heeft gemist. Dit is in mijn ogen wel een wat riskante onderneming. Iemand zou immers ook in woede kunnen ontsteken omdat er een wijsneus is verschenen die daar zit te impliceren dat hij/zij niet goed heeft leren denken. De kunst is dan ook om dit gewiekst en op milde wijze aan te pakken.”