door Doenja Heemsbergen | dec 17, 2024 | Inspiratie
Een paar weken geleden hoorde ik mijzelf een beetje geëmotioneerd stamelen: “Er zijn in een werkomgeving nog niet eerder zoveel lieve gebaren op mij afgekomen….wat een cadeau!”. Lieve gebaren, zijn dat cadeaus? In dit geval bestonden die lieve gebaren uit een... door Centrum Kinderfilosofie | okt 11, 2024 | Onderzoek
Kaatje Vranken is student psychologie, en deed onderzoek op het vakgebied pedagogiek naar de vraag hoe filosofieonderwijs eruit ziet in het basisonderwijs in Vlaanderen. Waarom wilde je dit onderzoeken? “Filosoferen is in Vlaanderen opgenomen in de einddoelen van... door Centrum Kinderfilosofie | okt 10, 2024 | Interviews
Joris Verheijen is 10 jaar docent filosofie op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Uitgangspunt voor zijn onderwijs: kinderen zijn zelf filosofen, ik laat ze zien hoe ze hun filosofische skills kunnen aanscherpen en wat ze ermee kunnen doen. Op school moeten leerlingen... door Centrum Kinderfilosofie | jun 14, 2024 | Onderzoek
Ewelina Gradzka over ‘Een checklist voor cruciale informatie over de kinderfilosofische praktijk’. In een kritisch artikel (2022) over het onderzoeken van effecten van kinderfilosofie, stelt Pieter Mostert dat eerdere onderzoeken weinig zeggen over de... door Centrum Kinderfilosofie | jun 14, 2024 | Interviews
Mensen in onderzoekende, creatieve en/of denkende beroepen vertellen. Filosoferen bevindt zich in een voortdurende wisselwerking met inspiratie: op ideeën gebracht worden door iets te zien, te horen, te doen….dan daarover gedachten vormen die op hun beurt anderen...