Een paar weken geleden hoorde ik mijzelf een beetje geëmotioneerd stamelen: “Er zijn in een werkomgeving nog niet eerder zoveel lieve gebaren...
“Als wij mensen willen leren denken, dan moeten we ze eerst leren verzinnen.” Dat is een uitspraak van Gianni Rodari, de belangrijkste...
😉 Waarschuwing: het volgende verhaal is pietluttig en gaat grotendeels over semantiek. Een beetje alsof je ronddanst met één concept op een...
Hidde de Blouw, 29 augustus 2024 Als je iemand met je vragen het bos in stuurt, kom er dan zelf ook naast...
Kaatje Vranken is student psychologie, en deed onderzoek op het vakgebied pedagogiek naar de vraag hoe filosofieonderwijs eruit ziet in het basisonderwijs...
Als ik door de stad fiets, passeer ik regelmatig Tandarts Walvis. Altijd schiet ik hiervan weer in de lach en mompel vervolgens...
Joris Verheijen is 10 jaar docent filosofie op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Uitgangspunt voor zijn onderwijs: kinderen zijn zelf filosofen, ik...
Ewelina Gradzka over ‘Een checklist voor cruciale informatie over de kinderfilosofische praktijk’. In een kritisch artikel (2022) over het onderzoeken van effecten...
Mensen in onderzoekende, creatieve en/of denkende beroepen vertellen. Filosoferen bevindt zich in een voortdurende wisselwerking met inspiratie: op ideeën gebracht worden door...
Lianne Tijhaar is filosoof, pedagoog en journalist. Ze is projectleider van Maaktaal, waarbij ze onderzoekt hoe taalonderwijs eruit kan zien. Maaktaal is...
Er was eens… Sinds 2024 is er een nieuw filosofisch bordspel op de markt dat helpt om kinderen, jongeren en hun context...
Yorick Goldewijk schrijft het kinderboek voor de Maand van de Filosofie 2024. Ik mocht het vast lezen ben sterk geboeid door de...
Het is de aanloop naar Valentijn. Een poëzietijdschrift interviewt me over ‘mijn liefde voor taal’. Ik krijg de nogal Proustiaanse vraag voorgeschoteld...
Mensen in onderzoekende, creatieve en/of denkende beroepen vertellen Filosoferen bevindt zich in een voortdurende wisselwerking met inspiratie: op ideeën gebracht worden door...
Mensen in onderzoekende, creatieve en/of denkende beroepen vertellen Filosoferen bevindt zich in een voortdurende wisselwerking met inspiratie: op ideeën gebracht worden door...
Kom in contact met coördinator Isabelle Desegher: isabelle@kinderfilosofie.nl
Kom in contact met coördinator Kathrin Reynaerds: kathrin@kinderfilosofie.nl
Kom in contact met coördinator Sanne van Niel: sanne@kinderfilosofie.nl
Kom in contact met coördinator Sylwia Falinska: sylwia@kinderfilosofie.nl
Kom in contact met coördinatoren Gerard Buurtstra gerard@kinderfilosofie.nl Jacobien van Dorp: jacobien@kinderfilosofie.nl
Kom in contact met coördinator Judith Damhuis: judith@kinderfilosofie.nl