Hoe maak je een gesprek filosofisch? In de cursus ‘Filosoferen met kinderen’ aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (Utrecht) leer je hoe je filosofische vragen kunt formuleren en kinderen kunt stimuleren om die te onderzoeken. Vanuit de theoretische inzichten over didactiek en pedagogiek, krijg je verschillende methoden en opdrachten aangereikt, waarmee je met andere cursisten en HTF-studenten gaat oefenen. Vervolgens ontwerp je zelf een aantal lessen, die je gebruikt bij ten minste vier filosofische gesprekken met kinderen.

Aan het eind van de cursus heb je geoefend met de belangrijkste principes van:

  • het voeren van een filosofisch gesprek met kinderen en jongeren;
  • het vervullen van de rol van de filosofisch gespreksbegeleider;
  • het bepalen van het filosofisch gehalte van een vraag, gesprek of gespreksonderwerp.

VOOR WIE?

Deze cursus is geschikt voor iedereen die wil kennismaken met kinderfilosofie, zoals leraren in het basisonderwijs en/of mensen met een filosofische achtergrond. Ook is de cursus geschikt voor docenten/coördinatoren Burgerschap, die een filosofische invulling willen geven aan hun burgerschapsopdracht. De HTF kan ook meerdere leerkrachten van een school (of koepel van scholen) trainen in filosoferen met kinderen. Er is maatwerk mogelijk.

N.B.
Cursisten zonder filosofische en/of pedagogische achtergrond wordt aangeraden om bij HTF eerst een of meerdere losse modules in deze disciplines te volgen.

Lees verder