Esther Didden | Debatterij
Geverifieerd CKN Lid
Esther Didden
Level: Level 1, Level 2
Expertise: Filosofie op school, Filosofisch gespreksbegeleider, Workshops
Onderwijs: Basisonderwijs
Tijdens mijn studie filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam kwam ik in aanraking met filosoferen met kinderen en jongeren. Dat sprak me enorm aan, want kinderen en jongeren blijken door hun onbevangen houding juist heel creatief en ‘los’ na te kunnen denken over allerlei verschillende onderwerpen.
Door zelf argumenten te ontwikkelen leren ze nieuwe denkwerelden kennen, en zich in anderen te verplaatsen. Het vermogen om zaken vanuit verschillende perspectieven te kunnen bekijken, wordt door het gebruik van de eigen denkkracht ontwikkeld en gestimuleerd. Een prachtig proces dat ik heel graag begeleid.
Services
Sinds enkele jaren geef ik workshops filosoferen, speechen en debatteren. Bij alle drie is het ontwikkelen van goede argumenten, luisteren naar de ander en het zelfstandig nadenken enorm belangrijk.
Debatteren verbreedt en verdiept de algemene kennis van leerlingen. Veel debatstellingen vragen namelijk om argumenten uit allerlei verschillende perspectieven: ethisch, politiek, sociaal, maatschappelijk, praktisch e.d. Door middel van debatteren leren de kinderen zowel analytisch als creatief denken. Ik bied drie vormen aan waarbinnen kinderen leren debatteren.
Een belangrijk aspect van speechen is dat kinderen dieper leren nadenken over wat hen bezighoudt. Zij leren, aan de hand van bestaande speeches, wat een speech een goede speech maakt en hoe zij zelf een (korte) persoonlijke speech kunnen schrijven. Uiteindelijk dragen ze hun speech voor aan de klas. Hoe verzamel je argumenten? Hoe spreek je voor publiek? Welke rol speelt lichaamstaal?
Tijdens een workshop filosoferen gaan we aan de slag met filosofische vragen. Dat zijn vragen die geen eenduidig antwoord kennen zoals ja of nee. Om zulke vragen te kunnen beantwoorden moet er creatief worden nagedacht, moet er goed geredeneerd worden en worden argumenten onderzocht. Vragen en doorvragen, tegenvoorbeelden bedenken en gedachte-experimenten zijn manieren om filosofische vragen gezamenlijk te onderzoeken. Misschien vinden we een antwoord. Misschien weerleggen we dat antwoord een week later weer. Het gaat om het zelfstandig leren nadenken, weloverwogen een positie kiezen en leren reflecteren op jezelf en je eigen denkproces. Een workshop filosoferen is een les in diep leren nadenken.
Defensie-Eiland 3, 3441 Woerden, Netherlands