KENNISMAKINGSOEFENING MET LEGOBLOKJES
Wie mij kent, wéét het: ik ben en blijf een Legofanaat. Levenslang. Er staat zélfs zo’n rood blokje op m’n onderarm getatoeëerd. Met daaronder mijn motto en lijfspreuk: work hard | play harder.
Toch is dat niet de reden waarom ik bij een kennismaking graag Legoblokjes gebruik. Nee. Dat doe ik, omdat de ervaring mij leert dat kinderen en andere volwassenen dikwijls beter kunnen denken als ze iets om handen hebben en mogen doen.
In de lagere school mogen ze van mij daarom [als ze dat willen] altijd tekenen terwijl ze denken. En in mijn kleuterklas staat een fietsje dat een van de vaders vast gesoldeerd heeft op een ijzeren voet. Tijdens het kringgesprek of als we met de ganse klasgroep filosoferen kan, wie het stilzitten moe is en nood heeft aan beweging, daar ten allen tijden op komen rijden [de bel heb ik er wel moeten afhalen 🙂 ]
- Maak voor iedere deelnemer van de groep een zakje met ongeveer 20 tot 25 legoblokjes. Alle kleuren en alle vormen zijn goed.
- Geef hen [als het volwassenen zijn] deze opdracht: “Bouw hiermee een waarde die jij doorgaans bijdraagt aan een groep. En probeer omgekeerd te werk te gaan. Denk niet: ik ben van nature nogal een bruggenbouwer dus ik bouw een brug. Maar begin gewoon te bouwen en let the bricks do the thinking.”
- Als het een kennismakingsoefening met kinderen is, formuleer je het natuurlijk lichtjes anders 🙂
Je zal verrast zijn door wat je zoal te horen krijgt! Heel wat verrassender en diepgaander dan het gebruikelijke: “Mijn naam is x, ik ben y jaar oud en mijn hobby’s zijn xyz … .”