Met onderwijsfilosoof Jan Bransen in gesprek over Kinderfilosofie

Op zaterdag 20 maart vond via Zoom een gesprek plaats met onderwijsfilosoof Jan Bransen over de vraag: Filosoferen met kinderen op school? Waarom?

–>Heb je de sessie gemist? Je kunt hier de link kopen naar de opname van het gesprek.*

De redactie organiseert rondom de gedachten van Jan Bransen een doorgeef-item. Bransen heeft een bijzonder antwoord op de vraag hoe je kinderfilosofie aan de man brengt bij een onderwijsbestuurder.

Dit keer beantwoordt kinderfilosoof Doenja Heemsbergen de vraag wat zij van deze oplossing vindt:

“Tijdens de online CKN bijeenkomst met Jan Bransen viel hij met de deur in huis door te opperen dat je, wanneer je met een nogal zakelijk ingestelde, autoritaire schoolleider tegenover je zit om te proberen kinderfilosofie aan de man te brengen, gewoon zijn vragen moet terugkaatsen. Mocht hij komen met “En welk nut heeft dat dan?”, dan antwoord jij bijvoorbeeld “Dat is een filosofische vraag, want wat is ‘nut’ eigenlijk? En hoe bepaal je wat nuttig is?”

Het idee achter het omvormen van de afwerende vragen van de bestuurder tegenover je, is dat je op die manier direct bewijs creëert voor de onontbeerlijkheid van het filosoferen! Je kunt stellen dat mensen over het algemeen te laat of helemaal niet beginnen met filosoferen en daardoor zich vaak geen raad weten met zulk soort vragen…..maar jong geleerd, oud gedaan! De truck is om de bestuurder te laten voelen dat hijzelf ook te laat is begonnen met filosoferen. En op school dus duidelijk iets heeft gemist. Dit is in mijn ogen wel een wat riskante onderneming. Iemand zou immers ook in woede kunnen ontsteken omdat er een wijsneus is verschenen die daar zit te impliceren dat hij/zij niet goed heeft leren denken. De kunst is dan ook om dit gewiekst en op milde wijze aan te pakken.”

“Ik moet zeggen dat ikzelf nog nooit iemand voor me heb gehad die niet vanzelf al geïnteresseerd was in filosoferen en er de relevantie van inzag. Gelukkig! Dus in mijn eigen leven zou deze enigszins brutale kaatsebal-strategie misschien niet direct van toepassing zijn. Maar ik vond de gedachte van de omkering zo geweldig. Direct, confronterend en een beetje listig ook wel. En speels! Maar ik betwijfel of degene tegenover jou dat ook zo zou interpreteren. Door het onmiddellijke terugkaatsen, is er voor de ander haast geen ontsnappen meer aan. Wat mij betreft iets om te onthouden, misschien niet eens zo zeer als methode om kinderfilosofie aan de man te brengen, maar om in andere situaties met autoritaire of anderszins moeilijk te vermurwen mensen te kunnen aanwenden.”

 

* Vraag je je af waarom we de link verkopen? We leggen het je graag uit. CKN is een platform gedragen door vrijwilligers. We kunnen dit soort sessies met experts van faam alleen organiseren als iedereen bijdraagt.