Kinderfilosofie op school? Waarom? – in gesprek met Jan Bransen

KINDERFILOSOFIE OP SCHOOL? WAAROM? – in gesprek met Jan Bransen

Filosoof en denker over onderwijs Jan Bransen onderzoekt met ons de pleidooien voor kinderfilosofie in het onderwijs. 
Dat pleidooi is er, maar krijgt soms geen gehoor, omdat scholen op zoek zijn naar meetbare verbeteringen. Kinderfilosofie vinden we wel een verbetering, maar het werkt vooral bij afwezigheid van beoordeling. Jan Bransen denkt met ons mee om juist op dit punt een sterkere argumentatie te formuleren.
Zaterdag 20 maart – online via Zoom
Duur: 1,5 uur
Inloop 9.45 – Start 10.00 uur
Ticket CKN-sessie met Jan Bransen: €20

Koop hier je ticket

Hoe overtuig je een onderwijsbestuurder van het belang van kinderfilosofie in het primair en/of voortgezet onderwijs? Als dit een begrijpelijke vraag lijkt die een lastig dilemma blootlegt, dan spelen er op de achtergrond een heleboel veronderstellingen mee. Blijkbaar is een afweging tussen kosten en baten nodig. Maar om wat voor kosten gaat dat dan? En wat voor baten? Zijn die als voor- en nadelen op dezelfde weegschaal te leggen? En van wie is die weegschaal? Is het kosteloos aanbieden van kinderfilosofie mogelijk? Bestaat er een vorm van kinderfilosofie die alleen maar baten heeft?

Dit zijn allemaal filosofische vragen. Als de onderwijsbestuurder dit relevante vragen vindt, dan kun je in ieder geval al direct duidelijk maken dat “filosoferen met bestuurders” een belangrijke activiteit is. Waar heeft die bestuurder dat geleerd? Want als hij het op dit moment nog van jou als filosofiedocent moet leren, dan staat hij zeker al met 0-5 achter.

Zou de tegeltjeswijsheid “jong geleerd is oud gedaan” als argument gebruikt kunnen worden? Grappig genoeg is ook dat weer een filosofische vraag. En het is een vraag waarop ieder antwoord een fascinerende implicatie heeft: je begint altijd te laat aan filosofie. De echte uitdaging is dan ook of dit antwoord betekent dat je nooit te vroeg aan filosofie kunt beginnen.

Over al deze vragen wil ik graag met jullie filosoferen, omdat dit bruikbare aanknopingspunten zijn voor het ontwikkelen van een visie op goed onderwijs – een visie die laat zien dat er in het onderwijs aandacht besteed moet worden aan filosofische vragen, zelfs als op geen enkele harde manier aangetoond kan worden dat je daar iets aan hebt.

Jan Bransen gaat na zijn inleiding via de chat en de moderator in op jullie vragen. Deze sessie is interessant voor kinderfilosofen, maar natuurlijk ook voor schoolleiders, bestuurders, leekrachten en andere betrokken. Voel je vrij om jouw connecties uit te nodigen voor zaterdag 20 maart!

Jan Bransen is docent aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie, hoogleraar aan de Radbout Universiteit Nijmegen. Hij schreef boeken als: Gevormd of vervormd? (2019), Word zelf filosoof (2014), Don’t be fooled: A Philosophy of Common Sense (2017) en won de Socrates Wisselbeker met Laat je niets wijsmaken (2013). Daarnaast schrijft hij pleidooien voor ander onderwijs. Lees meer