Lisa Roozen maakt podcasts voor en door kinderen. In de podcasts zijn filosofische gesprekken van kinderen te beluisteren. Haar podcasts kennen veel gebruiksmogelijkheden; van gebruik in de klas bij wijze van inleiding tot een filosofisch gesprek, tot gewoon leuk luistervoer in de auto met je eigen kinderen: het kan allemaal. Je kunt ze vinden op www.filosoofje.nl. Met haar podcasts wil Lisa filosoferen met kinderen toegankelijker maken. Christianne Verheugd sprak Lisa en schreef er dit artikel over.
Lisa Roozen maakt podcasts voor en door kinderen. In de podcasts zijn filosofische gesprekken van kinderen te beluisteren.
In 2016 begon Lisa voorzichtig met het ontwikkelen van podcasts. Toen ze voor de kindertelevisie werkte viel haar vaak op wat een fantastische uitspraken kinderen kunnen doen. Daarnaast was ze altijd al bezig met audio. Die twee dingen combineerde ze en zo ontstonden de podcasts van filosoofje.nl. In samenwerking met Maaike Merckens van WonderWhy maakte ze een hele reeks. Het zijn opnames van gesprekken met ongeveer vijf kinderen, over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Maar veel mensen denken dat als je filosofeert met kinderen je van alles van filosofie moet weten. Ze denken dat het een zwaar onderwerp is. Maar daar gaat het helemaal niet om bij filosoferen met kinderen. Het gaat juist om het op een speelse manier leren onderzoeken van je eigen gedachten. Er zijn een goede of foute antwoorden en dat maakt het juist leuk voor kinderen.
Ze hoopt dat veel (basisschool)leerkrachten haar podcasts zullen luisteren en zo zullen ontdekken dat het veel laagdrempeliger is dan ze denken. Er wordt bovendien gewerkt aan het maken van complete leshandleidingen rondom bepaalde podcasts/thema’s. Zo kan iedereen er mee aan de slag.
Daarnaast wil Lisa met haar podcasts het belang van luisteren onderstrepen. Leren luisteren is belangrijk in het maatschappelijk verkeer. Maar dat moet je wel ergens leren en oefenen. En tegenwoordig worden kinderen gebombardeerd met beelden, aan visuele prikkels is zoveel overdaad dat het lastig wordt jezelf nog te kunnen horen denken, laat staan een ander. Zonder visuele pikkels worden eigen beelden en gedachten veel gemakkelijker geboren, zo is de overtuiging van Lisa. Wat ze tot nu toe heeft gezien als in klassen gewerkt werd met haar podcasts , lijkt haar overtuiging te boekstaven. Kinderen luisteren heel goed naar de gesprekken via de podcast en schakelen daarna makkelijker over naar de luisterstand als ze met elkaar in gesprek gaan. Zonder de voorafgaande luisterervaring gaan kinderen veel sneller over tot het onmiddellijk willen geven van hun antwoord of mening.
Bij het maken van de podcasts viel haar nog iets op: als er video-opnamen gemaakt worden zijn kinderen vaak bezig met hoe ze eruit zien en of ze wel goed op camera komen. Als alleen met audio-opnames wordt gewerkt bloeien kinderen helemaal op als ze iets mogen zeggen, en zijn ze meer bezig met wat ze willen zeggen. “Je ziet dat ze zich letterlijk gehoord voelen. Dat is mooi om te zien.”
Ter illustratie vind je hieronder de podcast waarin de volgende stelling wordt besproken: “Je kunt je nooit vervelen.” De kinderen pluizen het begrip verveling helemaal uit. “Mensen die een ziekte hebben bijvoorbeeld en niet veel kunnen doen, maar denken kan je altijd. Ook als je dood bent in de hemel.”
Wil je alle podcasts beluisteren ga dan naar deze pagina: https://www.filosoofje.nl/podcasts