Home » Artikelen » Hoe maak je van je idee een verkoopbaar product? | interview met Katrin Laureyssens

Hoe maak je van je idee een verkoopbaar product? | interview met Katrin Laureyssens

Paulien Hilbrink stelde vragen aan Katrin Laureyssens, de winnares van de Berrie Heesenprijs 2019.  Zij won de prijs met De Vragenvulkaan, een doosje met 36 thema- en fotokaarten die jong en oud op een speelse manier aanzetten tot filosoferen. Maar hoe maak je van je idee een verkoopbaar product?

Katrin Laureyssens kreeg tijdens haar opleiding FmKJ in Antwerpen het idee dat ze ‘iets’ wilde maken dat ouders en kinderen samenbracht rond het thema verwondering. Hierbij moesten twee dingen centraal staan: spelen met ideeën en een goed gesprek. Omdat Laureyssens niet werkzaam is in het onderwijs, richt ze zich op een spel voor gezinnen.

Ze werkte dag en nacht vol enthousiasme om het als eindopdracht van de opleiding te kunnen presenteren. Dat was in 2017. Het winnen van de Berrie Heesenprijs 2019 was de extra aanmoediging  die haar hielp door te zetten na de opleiding. Ze kreeg er vertrouwen in dat er inderdaad publiek zou zijn voor De Vragenvulkaan. Ze voelde de urgentie om het product op de markt te brengen.

De weg van een dummie-versie naar een verkoopbaar product bleek lang. Een aantal vragen moesten beantwoord worden: welke producent wilde meestappen in het verhaal? Zitten ouders hier nu op te wachten? Vraag ik één of meteen tien ISBN-nummers aan? Is dit project niet te hoog gegrepen? Kunnen we dit als gezin financieel wel dragen? Ga ik voor goedkope materialen of blijf ik koppig vasthouden aan die unieke dobbelsteen (het laatste dus!)? Hoe leg je aan mensen uit wat een filosofeerspel is?

Katrin, wat is je belangrijkste tip voor mensen die ook met deze vragen worstelen?
“De belangrijkste tip is: vertaal het vakjargon naar je publiek. Vertrek vanuit hun noden, niet vanuit jouw theorie. Je moet opboksen tegen de vooroordelen die er zijn over filosoferen. Je kunt het filosoferen misschien niet makkelijker maken, maar wel toegankelijker. De theorie erachter bepaalt de kwaliteit van je product, maar je moet inspelen op de vragen uit de praktijk. Is wat je doet relevant? Ga dan vooral door met creëren en doe het op jouw manier!”

Hoe raakte je overtuigd dat je idee waardevol is?
“Ik ben het spel gaan testen. Ik testte het in groepen waarmee ik zelf filosofeerde. Ik vroeg leraren om het te testen in hun klas. Daarmee kon ik concretiseren dat het inderdaad in de klas ook werkt. Daarnaast heb ik het getest met mijn eigen klasgenoten van de opleiding. De kritiek leidde tot enkele aanpassingen van het spel. Tenslotte ben ik met buitenstaanders over het spel gaan praten, leken die niets van kinderfilosofie wisten. Zij kwamen met allerlei tegenwerpingen. Die kritische blikken scherpten mijn doelstellingen aan en zetten me aan om het spel nog beter te maken.”

Of mensen op De Vragenvulkaan zitten te wachten?
“Wat is er fijner om even met je kind stil te staan, een verdiepend gesprek te voeren of tijd te maken om een origineel spel te spelen? Het klopt dat alles al een keer gedaan is, maar de behoefte om even stil te staan en even ergens wat dieper op in te gaan, blijft. Zoals de vragen van je kind. Overal ter wereld zoeken mensen verbinding. En spelen is volgens mij de ultieme manier om die connectie tot stand te brengen. Door het spel leer je kinderen bovendien vaardigheden die ze als mens goed kunnen inzetten.  Door de reacties van mensen, word je bevestigd en voel je dat het relevant is wat je doet. Je moet geloven dat jouw product het middel is tot het doel dat je voor ogen hebt. Kinderen reageren zo enthousiast op het spel, leerkrachten ook. Dat gevoel wil ik iedereen gunnen.”

Toen Laureyssens september 2019 de drukklare bestanden naar spellenproducent Cartamundi stuurde,
was dat een grote stap voorwaarts. In het najaar kreeg een hele lading Vragenvulkaan-spellen bij haar thuis een plek.

En hopelijk nadien ook bij de mensen thuis en in schoolklassen. Katrin is  zich nadien gaan verdiepen in de zakelijke kant van het verhaal: verkooppunten zoeken, distributiekanalen aanspreken, speelgoedwinkel of boekwinkel? Hoe krijgt het spel  de aandacht die het verdient?

Vraag van Katrin Laureyssens aan jullie: “Heb jij een tip over hoe ik dat aan moet pakken? Een goed adres waar de Vragenvulkaan ook in Nederland verkocht kan worden? Een organisatie die geïnteresseerd zou kunnen zijn?” Mail de redactie met je reactie voor Katrin: nieuwsbrief@kinderfilosofie.nl.

De Vragenvulkaan

De Vragenvulkaan is een doosje met 36 thema- en fotokaarten die jong en oud op een speelse manier aanzetten tot filosoferen. Dankzij de inspiratiekaarten duik je in verdiepende gesprekken, creatieve opdrachten en verrassende onderzoekjes over alledaagse dingen. Gebruik je de fotokaarten, dan ervaar je hoe leuk het is om te spelen met ideeën, vragen te stellen, te twijfelen, te verwonderen en te verbinden.

De Vragenvulkaan is inmiddels via de site Denkkaravaan verkrijgbaar.  Ook op Facebook kan je de avonturen van Katrin volgen.

Geschreven door:

Paulien Hilbrink

bestuur CKN, kinderfilosoof, leerkracht
Meer artikelen uit dit dossier:
Sorry, No posts.
Share This