Rond de tafel: Ed Weijers – wanneer is een vraag nou echt filosofisch?

16 mei ED WEIJERS: WANNEER IS EEN GESPREK NU ECHT FILOSOFISCH?
19.00-21.00 uur in De Marnix Academie, Vogelsanglaan 1, Utrecht. Ruimte C1.8
Kosten €15,00  Meld je hier aan.

Ed Weijers, docent van de beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren aan de ISVW, laat ons kritisch nadenken over het filosofisch gehalte van het filosofisch gesprek. Hij stelt ons de vraag waar elke FMKJ-er zich voortdurend mee bezig dient te houden: wanneer is een gesprek nu echt filosofisch?

Tijdens de Rond de Tafel bijeenkomst gaan we proberen deze vraag nader te onderzoeken. En met name het verschil tussen kritisch denken en filosoferen. Een centrale vraag die steeds opnieuw gesteld zou moeten worden. Als uitgangspunt nemen we hoofdstuk 22 uit het standaard werk rond ‘Critical Thinking’ van Richard Paul. Richard Paul is iemand van buiten de wereld van het filosoferen met kinderen. En juist omdat hij zo goed weet wat kritisch denken inhoud formuleert hij vrij nauwkeurig wat filosoferen en filosofisch denken anders maakt. Vanzelfsprekend is er ruimte voor gesprek. Het pdf-bestand met het hoofdstuk wordt toegezonden. Heb je niet zo veel tijd om het hele hoofdstuk te lezen, sla dan de transcriptie van het gesprek over, dat is pagina 412 t/m halverwege 418, en het schema vanaf pagina 429 t/m 437. 

Heb je tijd over en wil je meer lezen, lees dan ook:
McCall, C. & Weijers, E. (2016). BACK TO BASICS A philosophical analysis of philosophy in Philosophy with Children. Published in The Routledge International Handbook of Philosophy for Children. Edited by Maughn Rollins Gregory, Joanna Haynes, Karin Murris, London and New York, Routledge.
Of kijk eens rond op de website http://www.criticalthinking.org