Internationale Partners

IAPC
The Institute for the Advancement of Philosophy for Children (IAPC) is de plek waar het allemaal begon. Het is de oudste organisatie van de wereld die zich inzet om kinderen beter te leren denken door met ze te filosoferen. Hier werkte Matthew Lipman zijn ideeën om te filosoferen met kinderen verder uit. Het instituut ontwikkelt lesmateriaal, traint leerkrachten en verricht onderzoek.
www.montclair.edu/cehs/academics/centers-and-institutes/iapc/

ICPIC
The international Council of Philosophical Inquiry with Children (ICPIC) is een wereldwijd network van mensen die een passie delen op het gebied van filosoferen met kinderen. Ze bestaan sinds 1985 met als doel: “strengthening worldwide communications and collaborations between practitioners, researchers, educators and advocates of philosophical thinking with young people in the classroom and beyond. We coordinate international events, research initiatives and pedagogical projects, and strive to support our members in their mission to foster the growth of children and teens through philosophy!”
my.icpic.org

PHILOSOPHY FOUNDATION
Deze stichting is toonaangevend als het gaat om filosofielessen in de klas en het trainen van leerkrachten. Ze hebben een aantal inspirerende boeken uitgegeven die wij van harte kunnen aanbevelen. Ook verrichten ze praktijkonderzoek. Op de website vind je een groot archief met gesprekideeën en speelse activiteiten om het denken te stimuleren.
www.philosophy-foundation.org

SAPERE
SAPERE is een Engelse onderwijsinstelling gericht op het promoten van filosoferen met kinderen op scholen. Dat komt ook tot uitdrukking in hun naam: the Society for Advancing Philosophical Enquiry and Reflection in Education. Hun missie: “We train teachers in Philosophy for Children which encourages children to think critically, creatively, collaboratively and caringly. We help children, particularly those facing disadvantage, to become lifelong learners.”
www.sapere.org.uk

SOCRATISCH GESPREK
Kristof Van Rossem is Master in de religiewetenschappen en in de filosofie. Hij studeerde in Leuven (KUL), Amsterdam (UvA) en Uppsala (UU). Hij publiceerde o.a. over praktische filosofie, vrouwelijke filosofen, ethiek en humor. Als zelfstandige begeleidt hij coachings- en beleidstrajecten en allerlei opleidingen in dialoog en reflectie voor organisaties uit verschillende sectoren.
Hij is gespecialiseerd in de kunst van het vragen stellen en in de socratische gespreksvoering en verzorgt diverse trainingen in Nederland en Belgie.
www.socratischgesprek.be

SOPHIA
In 1992 werd The European foundation for the advancement of doing philosophy with children, kort Stichting SOPHIA, opgericht. SOPHIA heeft als doel het FMKJ in Europa te stimuleren, uitwisseling en samenwerking te bevorderen en projecten op te zetten. Jaarlijks organiseren ze een laagdrempelige netwerkbijeenkomst in een van de Europese landen. Zeker de moeite waard om een keer bij aan te sluiten!
www.sophianetwork.eu

VEFO
Het Vlaams netwerk voor eigentijds filosofieonderwijs (VEFO) is opgericht in 2002. Het initiatief is een samenwerking van de Katholieke Universiteit Leuven, de Universiteit Gent, de Universiteit Antwerpen, de Vrije Unversiteit Brussel, de Association Internationale de Professeurs de Philosophie, en van Zeno, het centrum voor praktische filosofie.
De doelstelling van het VEFO luidt: ‘ijveren voor en realiseren van degelijk en eigentijds filosofieonderwijs in Vlaanderen.”
Centrum Kinderfilosofie Nederland en het VEFO werken regelmatig samen. Hieruit is de beroepsopleiding ‘Filosoferen met kinderen en jongeren’ ontstaan, die sinds 2011 aan de ISVW en sinds 2015 ook aan de Universiteit Antwerpen wordt aangeboden.
www.filosofieonderwijs.be