Onderzoek

2007: SCHOTSE WIJSNEUZEN

In de Volkskrant en Trouw konden we lezen dat men in Schotland erin was geslaagd door filosoferen kinderen helderder te laten denken en zich toleranter te laten gedragen.

Lees meer>>

2007: DEMOCRATIE LEREN DOOR FILOSOFEREN

In maart 2007 startte het programma en het onderzoek democratie leren door filosoferen. Het is een nieuw programma filosoferen met kinderen voor de hele basisschool, voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. We ontwikkelen het programma in vier delen. Voor groep 1 en 2 staat vragen stellen centraal: ‘Een kind kan meer vragen dan …’ ‘Alle stemmen tellen’, heet het deel voor groep 3 en 4, waarin de ontwikkeling van de dialoog voorop staat. Het deel voor groep 5 en 6 heet ‘Daarom is geen reden’. Hierin leggen we de nadruk op redeneren.

Het deel voor groep 7 en 8 heet ‘de hoofdzaak’. Filosoferen met kinderen is een democratische praktijk, alle deelnemers zijn gelijkwaardig, iedereen heeft invloed op de richting van het onderzoek, kinderen kunnen vrij hun mening vormen en uiten en gaan hierover met elkaar in dialoog. Verschillen van mening zien we als een positieve bijdrage aan de dialoog. We veronderstellen daarom dat filosoferen met kinderen een sterke relatie heeft met democratische burgerschapsvorming. Voor de kenniskring Geïntegreerd Pedagogisch handelen van de Hogeschool INHOLLAND zal Rob Bartels dit de komende anderhalf jaar onderzoeken.

Lees meer>>

2005: LERAREN FILOSOFEREN

Rob Bartels volgde samen met enkele begeleiders een achttal leraren in hun pogen het filosoferen met hun kinderen te ontwikkelen. Het praktijkboek voor leraren 'Kinderen leren filosoferen' is het resultaat van dit onderzoek.

Lees meer>>

2005: ‘FILOSOFISCH TALENT’.

Op 30 september 2005 promoveerde Thecla Rondhuis op haar proefschrift ‘FILOSOFISCH TALENT’. Thecla Rondhuis is meer dan twintig jaar bezig kinderen op een praktische manier zelf kennis te laten maken met filosofie. Ze schreef Filosoferen met kinderen (1994) en Jong en wijs (2001), maakte televisieprogramma's waarin kinderen met elkaar over filosofische vraagstukken praten en had een column in Filosofie Magazine over de heel eigen manier waarop kinderen redeneren en gevolgtrekkingen maken.

Lees meer>>

2004: DELPHI ONDERZOEK KINDERFILOSOFIE

Het delphi onderzoek kinderfilosofie, uitgevoerd door Rob Bartels in 2004, is voor het Centrum Kinderfilosofie Nederland anno 2007 nog steeds een beleidbepalend document. Ook studenten en andere geïnteresseerden in kinderfilosofie kunnen in het verslag interessante informatie vinden over kinderfilosofie, met name over: - de invoering van kinderfilosofie - de plaats van kinderfilosofie in het onderwijs - heeft kinderfilosofie een doel?

Lees meer>>

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl