In mijn vragen neem ik mijzelf mee

Hoe kan ervaring met het Filosoferen met Kinderen een bijdrage leveren aan het werken in de jeugdhulpverlening?

Medewerkers van Stichting Kompaan de Bocht (jeugdhulpverlening) in Goirle, regio Midden Brabant (www.KompaanendeBocht.nl) werven ouders voor pleeggezinnen voor de opvang van kinderen van 0 – 18 jaar. Daarnaast werken zij met moslimjongeren in de puberleeftijd middels individuele gesprekken.

In de individuele gesprekken komt het voor dat kinderen niet willen praten, je jezelf als begeleider ‘meeneemt’ in het gesprek, het gesprek niet (goed) op gang komt. Er is bij de jongeren vaak sprake van verlies, van grote levensvragen.

De vraag aan ons is of het Filosoferen met Kinderen eraan kan bijdragen om de jongeren tot gesprek te brengen. Marja van Rossum en Inge Breedveld verzorgden een workshop voor ongeveer 45 medewerkers. Na een plenaire inleiding is er in twee groepen geoefend met ‘socratisch bevragen’. Het belang van vragen stellen stond centraal. Hoe kan je vragen stellen die uitnodigen tot gesprek, hoe kan je doorvragen, hoe voorkom je dat je je eigen oordeel meeneemt in een vraag?

De deelnemers hebben ervaring opgedaan met vragen stellen, observeren van een gesprek in individueel en in groepsverband. Enthousiast en bevlogen ontdekten de deelnemers verschillen met andere vraagtechnieken.

Een handreiking voor het stellen van vragen is (bijvoorbeeld) te vinden in het boek ‘Kinderen leren filosoferen’ van Rob Bartels, uitgeverij Agiel, ISBN 978-90-77834-29-9, bladzijde 120-124.

Regelmatig komen een aantal belangstellenden voor Filosoferen met Kinderen in jeugdhulpverlening bijeen in netwerkbijeenkomsten van het CKN. Bent u geïnteresseerd en wilt u ook een uitnodiging ontvangen voor deze bijeenkomsten? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marieke Schuurman, coördinator van het Netwerk Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

   

Inspiratie DVD

Miranda van der Ven van basisschool Edith Stein in Zijtaart werkte met de kinderen uit haar groep 5 mee aan het tot stand komen van een inspiratie-DVD: Filosoferen met kinderen over kunst. Daarop zijn onder meer kinderen te zien die een gesprek voeren over een kunstwerk in de klas. Het maken van de inspiratie-DVD is een initiatief van Kunstbalie uit Tilburg en Edu-Art uit Arnhem.

De DVD bevat fragmenten van meerdere filosofische gesprekken tussen kinderen over kunst. Zoals genoemd zijn er opnames gemaakt in de klas in Zijtaart, maar ook in Museum De Pont in Tilburg en in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Verder geeft Marja van Rossum enkele inhoudelijke reacties op de gesprekken, vertellen de kinderen hoe ze het filosoferen over kunst ervaren en komen de leerkrachten aan het woord waarom ze met kinderen filosoferen over kunst.

Met deze DVD willen de beide kunstinstellingen het filosoferen over kunst een stevige impuls geven. Bij de DVD hoort ook een scholingsaanbod. Wie meer wil weten of zich wil inschrijven kan terecht bij de Kunstbalie in Tilburg, zie www.kunstbalie.nl. Wie de DVD wil bestellen kan terecht bij Kunstbalie, of bij Edu-ART: www.edu-art.eu.

   

Opleiding filosoferen met kinderen

De uitreiking van de Berrie Heesen Prijs vond deze keer plaats tijdens de open dag van de Internationale School voor Wijsbegeerte (ISVW) in Leusden. Het Centrum verzorgde daar een presentatie mede met het oog op een beroepsopleiding filosoferen met kinderen die in september 2011 van start zal gaan. Deze opleiding is het resultaat van een samenwerking tussen ISVW, CKN en het Vlaams Netwerk voor Eigentijds Filosofie Onderwijs, de VEFO.

Voor informatie over de opleiding: zie www.isvw.nl

   

Pagina 29 van 30

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl