websites en blogspots

Blogspots en websites

Sommige mensen schrijven in de nieuwsbrief, anderen twitteren, schrijven blogs of houden een website bij. Steeds meer mensen doen het laatste. Ook over filosoferen. Haast teveel om bij te houden. Een paar van mijn favorieten wil ik hier voor het voetlicht brengen.
Allereerst het weblog van Marja van Rossum. Nu leeft ze al een tijdje een zzp-bestaan, via het groot denkraam maakt ze haar activiteiten bekend. Marja houdt ook een weblog bij: http://groot-denkraam.blogspot.com/. Nu lees ik daar net dat de DVD uit is van Just a beginning, gelijk bestellen. Het is altijd aardig zulke nieuwtjes te lezen. Marja schrijft vooral over filosoferen en kunsteducatie. Of wat er in de kunsten gedaan wordt. Ze heeft iets moois gezien en dan put ze uit haar geweldige verzameling een uitspraak of een vraag van een kind. Bij dit werk van Johanna Schweizer plakt ze de uitspraak van een kind uit groep 5 ‘zo lang er mensen zijn die naar kunst kijken, blijven er nieuwe verhalen ontstaan’. Welk verhaal ontstaat bij het kijken hiernaar?

Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg, die van Wonderwhy, hebben ook een weblog: http://www.filosoferenmetkinderen.blogspot.com/.  Het is intussen een rijk gevulde kamer geworden met logboeken, foto’s van hun activiteiten. Maar ze vertellen ook het verhaal op de achtergrond. Op het blog vond ik een film(pje) met een interactief college van Michael Sander: ‘What is the right thing to do?’ Neem er wel even de tijd voor. Die tijd moet je ook nemen voor de discussies op Linkedin waar Wonderwhy aan deelneemt.

Onbetwist mijn favoriet is de blog van Hester IJsseling, http://hesterij.blogspot.com/ . Op Linkedin meldt ze dat ze gepromoveerd filosoof is, essayist/blogger en bevoegd leerkracht in het basisonderwijs. Hester heeft waarschijnlijk meer tijd op een dag dan wij, ze moet die ideeen ook nog ergens vandaan halen. Dan ze is ook nog verwoed twitteraar. Daar volg ik haar dagelijks, ze wijst haar volgers bijna dagelijks op interessante sites, nieuwe publicaties over filosofie en onderwijs. Het plaatje hiervoor hoort bij haar korte essay ‘Kun je iemands ontwikkeling versnellen?’ In februari schreef ze vooral over kwaliteit en het meten daarvan. Tip van Hester, doe SMART-doelen aan de kant, en kies voor FUZZY.
Ook van David van der Kooij ben ik een absolute fan. Nog zo iemand die op Twitter bijna geen dag ontbreekt, een website onderhoudt voor zijn nering ‘Denken om een hoekje’, en dan ook nog tijd heeft voor het blog vindingrijk: http://vindingrijk.wordpress.com/. David is vooral van het creatieve denken, op zijn website laat hij de leraar daarmee niet met lege handen staan. Via het Central Bureau of Exploration kom je altijd wel op een nieuw idee. De poëtische rekenmachine laat zien dat er met getallen veel meer mogelijk is dan optellen en aftrekken. Op Davids site vind je trouwens nog veel links naar andere interessante plekken op het web.
Www.human.nl en aanverwante plekken van humanistisch onderwijs bieden behalve filmpjes en vragen op facebook ook nog een fraaie app: http://apps.facebook.com/durftedenken/
En dan is er Miriam, ze blogt, ze schrijft, ze werkt, ze is … in elk geval op http://www.miriamrasch.nl/index.php. Miriam beschouwt vooral, en ze heeft een vinger in de pap bij het studium generale van de Universiteit van Utrecht. Ook zo’n schatkamer waarin je je makkelijk kunt verliezen.
Dat gebeurt me op het web nog wel eens, zodat mijn eigen site http://rob1sept.home.xs4all.nl/ al lang niet meer heb bijgehouden. Die is hard toe aan een onderhoudsbeurt.
Heb jij nog tips? Heb ik iemand over het hoofd gezien, waarvoor nu al excuses? Mail ze me. Dit overzicht zet ik over een week op de website van het Centrum, aangevuld met nieuwe blogs en sites.

Rob Bartels

   

Journal of Philosophy of Education

Journal of Philosophy of Education

Het is niet helemaal nieuws meer, maar het mei nummer van de Journal of Philosophy of Education is geheel gewijd aan kinderfilosofie. Twee artikelen kun je gratis downloaden, o.a.What is Philosophy for Children, What is Philosophy with Children—After Matthew Lipman? (pages 171–182)

   

Beroepsopleiding

Beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren gestart

In september gaat de Beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren opnieuw van start. Lees verder http://www.kinderfilosofie.nl/index.php/de-praktijk/cursussen

   

Pagina 29 van 31

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl