dus ik ben

DUS IK BEN JR.


HUMAN start in november met een zesdelig filosofieprogramma voor mensen vanaf 9 jaar, getiteld 'DUS IK BEN JR'. Samen met Stine Jensen en andere denkers pluizen kinderen filosofische kwesties uit. Waarom leer ik dat ik niet mag liegen, terwijl iedereen het doet? Hoe word je crimineel? En hoe ben ik mezelf? Vragen waar je uren wakker van kan liggen en waar meerdere antwoorden op zijn.

In DUS IK BEN JR, de juniorversie van het reeds bestaande tv-programma DUS IK BEN, stuurt denkpiloot Borre (10) vanuit zijn denklaboratorium de denktank van veertien kinderen aan. De in totaal zes afleveringen starten elk met een vraag van een van de jonge denkers. Zo is Ruben (11) gefascineerd door criminelen. Hij vraagt zich af of niet iedereen misschien een beetje slecht is. Joska (11) worstelt met het fenomeen liegen: "Waarom zeggen we niet altijd gewoon de waarheid?" Borre stuurt hen vervolgens op pad of raadpleegt zelf ervaringsdeskundigen of filosofen.

Zondag 11 november, 10.25-10.40 uur: Dus ik ben (niet) mezelf In Dus ik ben (niet) mezelf staat de vraag van Manal (12) centraal. Ze gaat volgend jaar naar de middelbare school en dat vindt ze leuk, maar ook wel een beetje spannend. "Word ik dan een ander iemand? Ben ik dan nog wel mezelf?" De denktank filosofeert over vragen als “Kan je eigenlijk zelf bepalen wie je bent? Of is het je omgeving die maakt wie je bent?” Denkpiloot Borre stuurt Tim (12) op pad naar filosoof Frank Meester. De tweeling Peppe en Pleun ondervragen Stine - zelf deel van een tweeling - over 'jezelf zijn' als er iemand is die zoveel op je lijkt. De thema’s van de volgende vijf afleveringen zijn: Dus ik ben mijn hoofd/hart over emoties; Dus ik ben (g)een egoïst over helpen en medelijden; Dus ik ben (g)een leugenaar over liegen en eerlijk zijn; Dus ik ben een mens/robot over robotmensen; Dus ik ben een goed/slecht mens over het kwaad.

Bekijk de teaser van het programma.

Volg DUS IK BEN JR. op Hyves: http://dusikbenjr.hyves.nl, op Facebook/dusikbenjunior (voor volwassenen en docenten) en op Twitter #dusikbenjr. Zie ook http://www.zapp.nl/dusikbenjr.

   

Kleine filosofen

Hollanddoc: Kleine Filosofen
In deze documentaire wordt het effect van filosofieonderwijs op het onderlinge gedrag van jonge kinderen gevolgd. Kleuters op een Franse school leren in hun wekelijkse les filosofie hun gevoelens te uiten en te luisteren naar de gedachtes van anderen terwijl ze discussiëren over onderwerpen als liefde, macht en dood.

Uitzending: donderdag 12 april, 23.00 uur op Ned 2.

Holland Doc: Kleine filosofen

Een documentaire van Jean-Pierre Pozzi en Pierre Barougier

donderdag, 12 april 2012 22:55 Nederland 2

"Over welk onderwerp wil je het hebben?"
"Over het nut van mamma’s en pappa’s.'

De jongste kinderen op een Franse school hebben wekelijks een opmerkelijke les op het rooster staan: filosofie.

Er wordt een kaarsje aangestoken om vervolgens samen na te denken onder begeleiding van juf Pascaline. Ze is vastbesloten de kinderen te leren hun gevoelens te uiten, naar elkaar te luisteren , te redeneren. De enthousiaste filosofen laten geen kans voorbij gaan om hun mening te geven. Soms geestig, soms verbijsterend goed doordacht.

"Waarom ga je blozen als je verliefd bent?"
"Omdat je een hart in je buik hebt.
'"

De kinderen heten Abderhamène, Louise of Azouaou, ze zitten in groep 1 van de Jacques Prévertschool in het dorpje Mée-sur-Seine vlak bij Parijs. Tijdens PHILO, zoals de kinderen de les noemen, wordt er gediscussieerd over dood, vriendschap, liefde. Juf introduceert een vraag, zoals ‘wat betekent het om intelligent te zijn, om vrij te zijn, om geld te hebben’, en de leerlingen gaan ermee aan de slag.

In het begin nog wat ongestructureerd, soms komen ze er niet uit. Maar gaandeweg leren ze zichzelf beter te uiten,te luisteren naar elkaar en hun eigen mening naar voren te brengen. Dit levert soms grappige momenten op, want de kinderen verwijzen veelvuldig naar dingen die ze in het leven van alledag tegenkomen en voorzien dit op hun eigen kinderlijke manier van commentaar.

"Mijn moeder is intelligent, want ze zet nooit de Nutella in de ijskast."

'Kleine Filosofen' biedt een inkijkje in het leven van de kleuters van vandaag, een leven waarin ze ook zonder de filosofielessen al uitgebreid te maken krijgen met zaken van ‘de grote mensen’. Op die manier houdt de documentaire een spiegel voor over de gedachten die er in onze samenleving heersen.

HUMAN zendt deze documentaire uit in het kader van de Maand van de Filosofie.

Naar de website: http://www.hollanddoc.nl

   

websites en blogspots

Blogspots en websites

Sommige mensen schrijven in de nieuwsbrief, anderen twitteren, schrijven blogs of houden een website bij. Steeds meer mensen doen het laatste. Ook over filosoferen. Haast teveel om bij te houden. Een paar van mijn favorieten wil ik hier voor het voetlicht brengen.
Allereerst het weblog van Marja van Rossum. Nu leeft ze al een tijdje een zzp-bestaan, via het groot denkraam maakt ze haar activiteiten bekend. Marja houdt ook een weblog bij: http://groot-denkraam.blogspot.com/. Nu lees ik daar net dat de DVD uit is van Just a beginning, gelijk bestellen. Het is altijd aardig zulke nieuwtjes te lezen. Marja schrijft vooral over filosoferen en kunsteducatie. Of wat er in de kunsten gedaan wordt. Ze heeft iets moois gezien en dan put ze uit haar geweldige verzameling een uitspraak of een vraag van een kind. Bij dit werk van Johanna Schweizer plakt ze de uitspraak van een kind uit groep 5 ‘zo lang er mensen zijn die naar kunst kijken, blijven er nieuwe verhalen ontstaan’. Welk verhaal ontstaat bij het kijken hiernaar?

Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg, die van Wonderwhy, hebben ook een weblog: http://www.filosoferenmetkinderen.blogspot.com/.  Het is intussen een rijk gevulde kamer geworden met logboeken, foto’s van hun activiteiten. Maar ze vertellen ook het verhaal op de achtergrond. Op het blog vond ik een film(pje) met een interactief college van Michael Sander: ‘What is the right thing to do?’ Neem er wel even de tijd voor. Die tijd moet je ook nemen voor de discussies op Linkedin waar Wonderwhy aan deelneemt.

Onbetwist mijn favoriet is de blog van Hester IJsseling, http://hesterij.blogspot.com/ . Op Linkedin meldt ze dat ze gepromoveerd filosoof is, essayist/blogger en bevoegd leerkracht in het basisonderwijs. Hester heeft waarschijnlijk meer tijd op een dag dan wij, ze moet die ideeen ook nog ergens vandaan halen. Dan ze is ook nog verwoed twitteraar. Daar volg ik haar dagelijks, ze wijst haar volgers bijna dagelijks op interessante sites, nieuwe publicaties over filosofie en onderwijs. Het plaatje hiervoor hoort bij haar korte essay ‘Kun je iemands ontwikkeling versnellen?’ In februari schreef ze vooral over kwaliteit en het meten daarvan. Tip van Hester, doe SMART-doelen aan de kant, en kies voor FUZZY.
Ook van David van der Kooij ben ik een absolute fan. Nog zo iemand die op Twitter bijna geen dag ontbreekt, een website onderhoudt voor zijn nering ‘Denken om een hoekje’, en dan ook nog tijd heeft voor het blog vindingrijk: http://vindingrijk.wordpress.com/. David is vooral van het creatieve denken, op zijn website laat hij de leraar daarmee niet met lege handen staan. Via het Central Bureau of Exploration kom je altijd wel op een nieuw idee. De poëtische rekenmachine laat zien dat er met getallen veel meer mogelijk is dan optellen en aftrekken. Op Davids site vind je trouwens nog veel links naar andere interessante plekken op het web.
Www.human.nl en aanverwante plekken van humanistisch onderwijs bieden behalve filmpjes en vragen op facebook ook nog een fraaie app: http://apps.facebook.com/durftedenken/
En dan is er Miriam, ze blogt, ze schrijft, ze werkt, ze is … in elk geval op http://www.miriamrasch.nl/index.php. Miriam beschouwt vooral, en ze heeft een vinger in de pap bij het studium generale van de Universiteit van Utrecht. Ook zo’n schatkamer waarin je je makkelijk kunt verliezen.
Dat gebeurt me op het web nog wel eens, zodat mijn eigen site http://rob1sept.home.xs4all.nl/ al lang niet meer heb bijgehouden. Die is hard toe aan een onderhoudsbeurt.
Heb jij nog tips? Heb ik iemand over het hoofd gezien, waarvoor nu al excuses? Mail ze me. Dit overzicht zet ik over een week op de website van het Centrum, aangevuld met nieuwe blogs en sites.

Rob Bartels

   

Pagina 27 van 30

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl