Rudolf Kampers over Karel

Tijdens mijn studie filosofie aan de Universiteit van Amsterdam heb ik Karel van der Leeuw leren kennen als een gepassioneerd docent, met heel veel verstand van heel veel zaken. Ik was en ben hem erg dankbaar voor zijn begeleiding en betrokkenheid bij de totstandkoming van mijn masterscriptie getiteld ‘Filosoferen met kinderen; hun recht, onze plicht’.

Verschil van mening
We hadden een fundamenteel meningsverschil (toen al) over de vraag of en in hoeverre het filosoferen met kinderen bijdraagt aan hun morele vorming. Karel was er niet van overtuigd of het filosoferen daadwerkelijk leidt tot betere mensen. Filosoferen met kinderen doe je om ze de ruimte te geven om zelf na te denken, binnen en vooral buiten de hokjes. In de filosofische dialoog wisselen ze/we gedachten en ervaringen uit, om zodoende tot gemeenschappelijke inzichten en betekenissen van onze ervaringen te komen, aldus Karel. Voor deze en al zijn andere wijze lessen, voor het bevorderen van het filosoferen met kinderen, voor het toegankelijker maken van de Oosterse filosofie en voor de passie en professionaliteit waarmee hij dat allemaal deed, moeten we Karel allemaal dankbaar zijn.

Rudolf Kampers, Stichting Leren Filosoferen

   

Catherine McCall over karel

As Dean of the Faculty of Philosophy at Amsterdam University, Karel introduced Philosophy for children, Nelson's Socratic Method and Philosophical counselling to the Netherlands, as well as establishing Stichting SOPHIA in the University of Amsterdam in 1993. Karel's students went on to become the leading international figures in the 3 new fields of practical philosophy that he introduced. He was also a world leader in Chinese Philosophy , reading Mandarin (along with the other 6 languages he could speak), and translating many important Chinese philosophy texts into both English and Dutch. Always modest, he rarely talked about this achievement. He was a gentleman and a scholar, and a kind , generous and extremely funny man with a dry sense of humour. I will always miss him.

Catherine McCall

   

Filosoferen op de Grand Départ

In de aanloop van de Grand Départ was er veel te doen in Utrecht. Heel veel. Maar naast sport-, muziek-, kunst-, wandel- en culinaire activiteiten geen enkele filosofische activiteit die aansluiting zocht met de Tour de France. Tenminste, op de evenementenagenda van de Toursite www.utrecht2015.com, kon ik het niet vinden. Dat verbaasde mij. Goed kunnen denken is immers ook een sport, dat je kunt leren en dat training vereist. Een 'Denksport' dus dat ook hoort bij dit fietsspektakel.

Denksport met Filosofietsje

Omdat er een veelvoud aan evenementen werd georganiseerd door iedereen die iets had of deed met 'fietsen' of de 'Tour', besloot ik dat Filosofietsje  de 'filosofische reistafel' er niet mocht ontbreken. Maar dan met de Toureditie. Filosofietsje is een omgebouwde tafelfiets met klapstoeltjes waaraan ik overal en nergens filosofeer met kleine en grote denkers, met mensen zoals jij. Over de vragen die jou bezig houden. Deze editie werden de fiets en de denkactiviteiten aangepast aan de Tour onder de noemer 'Denksport'.

En zo stond Filosofietsje op het Schimmelpleinfestival bij mij achter, op het International Tour Film Festival Utrecht (ITFFU) in het Louis Hartlooper Complex en 5 juli op het Leidsche Rijn Festival pal aan het parcours van de Grand Départ.

Reizende filosofische vraagjes

Op het festivalterrein hingen 25 filosofische vragen (de Reizende vrAAGJES) in bomen, bouwsels, zitjes en aan touwen. Vragen over sport, winst en verlies, beweging en heldendom verspreid over het terrein. Naast alle theatervoorstellingen, fietsraces en muziekoptredens kon je over deze en andere vragen doordenken bij Filosofietsje. Ik heb zeker 7 gesprekken gevoerd tussen de 15 en 40 minuten met kleine en grote denkers. 1 op 1 maar ook in groepjes.

Criteria

In de loop van de dag is er een aantal criteria? verzameld waar een 'held' aan moet voldoen om een held te kunnen zijn:

  • Een held moet aardig zijn voor anderen
  • Een held is behulpzaam
  • Een held mag ook wel eens bang zijn, anders weet hij niet hoe het is om een held te zijn
  • Een held heeft lef en is moedig (wat is dat dan weer..?) en gaat lastige situaties niet uit de weg
  • Een held kan ook wel eens verliezen
  • Een held is iemand die zichzelf overwint
  • Iemand die moeilijke situaties weet om te buigen tot iets positiefs
  • Je kunt niet aan de buitenkant zien of iemand een held is
  • Een held is ook wel eens zwak
  • etc..

"Maar anderen bepalen of jij een held bent of niet, dat kun je niet zelf bepalen"

"Mijn knuffel is een held als ik dat wil"

"Soms weet je pas achteraf dat je in sommige situaties een held was, voor jezelf, dat je iets hebt overwonnen"

We hebben ook geprobeerd het tegengestelde van een held te vinden en dat te verwoorden (de anti-held). Zo kom je er beter achter wat een held dan precies is.. Maar soms zaaide de zoektocht naar 'wat een held dan is' ook voor meer chaos dan duidelijkheid. Met filosoferen kunnen de dingen dus duidelijk ook op zijn kop gezet worden. Maar goed, daar waar het denken spaak loopt, zet Filosofietsje het denken weer in beweging.

-------

Het reizend vrAAGJE en Filosofietsje zijn projecten van Wijsgierig Aagje Denkprojecten & -dialogen (initiatieven van Vivienne Janssen).

 

   

Pagina 21 van 35

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl