filosoferen achter de dom: 25 jaar kinderfilosofie

Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan organiseert Centrum Kinderfilosofie Nederland op zaterdag 1 november 2014 in samenwerking met Centrum voor Humanistische Vorming de Studiedag Filosoferen achter de Dom. Het thema is:

Filosoferen op school verbinden met ‘wat al gebeurt’
Knagen op levensvragen (levensbeschouwing) I Thuisraken in een andere taal Samenleven en participeren (burgerschapsvorming I Spelen op het plein en in de klas Kunstkijken (kunsteducatie) | Verwonderen over wetenschap (bètavakken)

We vieren het 25 jarig bestaan en reiken voor de vierde keer de Berrie Heesen prijs uit aan een origineel, inspirerend of nieuw idee om te filosoferen met kinderen en jongeren. Meer informatie over de prijs en meedoen vind je in de bijlage.

Naast deze feestelijke zaken is het ook een dag om zelf te filosoferen en om van elkaar te leren. De rode draad door het programma is de vraag op welke manieren je voor de leerlingen het filosoferen kunt verbinden met ‘wat al gebeurt’. Filosoferen met leerlingen is vaak een op zichzelf staande activiteit: de filosoof en de groep denken samen na, gedurende een half uur tot uur; ervoor en erna gebeuren er andere dingen. Maar wat nu als we het filosoferen laten ‘meelopen’ met de vakinhouden en projecten, en aldus een bijdrage laten leveren aan ‘wat al gebeurt’? Dat roept vragen op als: wat is dan de bijdrage van het filosoferen? Waaraan herken je ‘t? Is ‘meelopen’ wel wat je wilt in het filosoferen? Laten we kijken naar mooie voorbeelden van ‘vormen van meelopen’. Daar valt veel van te leren.

Het programma van de studiedag bestaat uit grote en kleine denkoefeningen, diverse sprekers, een ronde met workshops en feestelijkheden, onder de bezielende leiding van Pieter Mostert.
Een studiedag voor iedereen die filosoferen met kinderen en jongeren een warm hart toedraagt!

ALGEMENE INFORMATIE
datum:
zaterdag 1 november 2014
locatie:
Universiteit voor Humanistiek, achter de Domtoren te  Utrecht (op loopafstand van het NS-station)
tijd:
09:30 – 18:00 uur
kosten:
85,- per deelnemer, (inclusief lunch, koffie/thee, borrel)
aanmelden:
aanmeldingsformulier Filosoferen achter de Dom

   

Programma studiedag 'Filosoferen achter de dom'.

Wat: Studiedag filosoferen met kinderen
Datum: zaterdag 1 november 2014
Locatie: Universiteit voor Humanistiek, achter de Domtoren te Utrecht (op loopafstand van het NS-station)
Tijd: 09:30 – 18:00 uur
Kosten: 85,- per deelnemer, (inclusief lunch, koffie/thee, borrel)
Aanmelden: aanmeldingsformulier Filosoferen achter de Dom


Programma
9:30 uur
ontvangst met koffie en thee

10:00 uur welkom door coördinatoren CKN Alexandra Bronsveld en Ed Weijers

10:15 uur ‘progymnasmata 1’- korte denkoefening, onder leiding van Pieter Mostert

10:30 uur Ed Weijers over 25 jaar Centrum Kinderfilosofie

11:00 uur ‘progymnasmata 2’- samen denken, onder leiding van Pieter Mostert

11:30 uur pauze

11.45 uur Henk Oosterling over Ecosofisch doendenken. Naar een filosofie van de toekomst

12.30 uur oefening in tegenspreken onder leiding van Pieter Mostert

13:00 uur lunch

14:00 uur uitreiking Berrie Heesen Prijs

14:30 uur keuze op de dag zelf uit 6 verschillende onderzoeksworkshops

15:45 uur pauze

16:00 uur presentaties uitkomsten workshops

16:20 uur netwerken en verbinden – afsluiting onder leiding van Pieter Mostert

17:00 uur Toast op 25 jaar CKN en feestelijk woordje – borrel.

 

Dagvoorzitter:

Pieter Mostert studeerde filosofie en leerde het filosofisch vakmanschap aan de hand van het werk van Friedrich Nietzsche. Hij beoefent het filosoferen met zeer uiteenlopende groepen. In 1981 bracht hij het filosoferen met kinderen naar Nederland. Hij is expert op het gebied van opleiden en leren. Sinds februari 2013 woont hij in Bloemfontein, Zuid-Afrika. Voor nadere info over zijn werkzaamheden aldaar, zie zijn website http://learningconsortium.co.za.

Voordracht:

Henk Oosterling was ooit nationaal kampioen Japans zwaardvechten, promoveerde cum laude in de filosofie, doceert een kleine dertig jaar over verschillende filosofische gebieden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij sinds kort ook de honoursklassen 'sustainibility' verzorgt en zet zich ervoor in dat Rotterdamse jongeren een echt vak leren. In het project Rotterdam Vakmanstad zorgt hij ervoor dat jongeren opgroeien tot verantwoordelijke eco-sociale burgers door met ze te judoën, tuinieren, koken en te filosoferen. Zie voor meer informatie zijn persoonlijke website: www.henkoosterling.nl en de website van Rotterdam Vakmanstad: www.vakmanstad.nl

 

In de workshops wordt het thema van de dag verder onderzocht aan de hand van praktijkvoorbeelden:

Knagen op levensvragen

Nanda van Bodegraven is sinds 1998 actief in de kinderfilosofie op scholen en in het jeugdwerk. Sinds 2000 traint ze volwassen in het begeleiden van een filosofisch gesprek. Ook heeft zij diverse boeken met helder gestructureerde lessen, lesbrieven en artikelen geschreven. Kenmerkend aan deze boeken zijn de speelse werkvormen en het centraal stellen van levensvragen. Zie voor meer informatie http://nandavanbodegraven.wordpress.com. De workshop zal gaan over filosoferen over levensvragen en hoe het filosoferen kan aansluiten bij levensbeschouwelijke vorming op school.

Thuisraken in een andere taal
Ed Weijers is sinds 1991 betrokken bij het Centrum Kinderfilosofie Nederland. Na zijn studie filosofie heeft hij lesgegeven als docent filosofie en levensbeschouwing aan de pabo van Hogeschool Alkmaar. Hij verzorgde tien jaar een verplichte module kinderfilosofie voor Pabo-studenten. Later raakte hij meer en meer betrokken bij het management van onderwijsinstellingen. Momenteel is hij actief als trainer Filosoferen met kinderen en volwassenen bij het collectief EPIC International Consultants (http://epic-international.org) en is hij één van de coördinatoren van het CKN.

Voorbij de kinderfilosofie, democratie leren door filosoferen
Rob Bartels
werkte eerder in het basisonderwijs en ontdekte daar het filosoferen met kinderen. Sinds 2001 werkt hij aan de pabo van Inholland in Alkmaar, onder andere als docent kinderfilosofie. In 2013 promoveerde hij aan de universiteit voor Humanistiek. Het proefschrift draagt de naam Democratie leren door filosoferen en onderzoekt de relatie tussen filosofie en democratische vorming in het basisonderwijs. Momenteel is hij betrokken bij het project Rotterdam Vakmanstad. http://rob1sept.home.xs4all.nl/rob.htm

Spelen met denken
Ilse Daems
omschrijft zichzelf als huurwoordenaar & speelduivel. Is hyper allergisch voor vis, schaaldieren en schoolse methodes, expert in buiten de lijntjes kleuren en enthousiaste beginnende leerling-tovenaar in de kinderfilosofie met een grote kwarteeuw ervaring in spelen. Ze ziet doe-dingen, (gedachte)experimenten en spelen als een vanzelfsprekende manier om met kinderen te filosoferen. Voor kids is spelen immers een van hun meest ‘natuurlijke’ bezigheden:het is hun core business. De workshop zal gaan over de links tussen filosofie en spel. Een gamend onderzoek en speelse verkenning om de grenzen van doorsnee denkpatronen met de voeten te treden. Trespassers will not be shot (nor prosecuted)!

Filosoferen met en over kunst
Jan Ewout Ruiter
werkt samen met Rudolf Kampers in Stichting Leren Filosoferen. Hij leidt socratische gesprekken en verzorgt workshops en cursussen Leren filosoferen en Filosoferen over kunst in onderwijs, zorg, kunstwereld en bedrijfsleven. Jan Ewout werkt tevens als zelfstandig communicatieadviseur. Hij studeerde cum laude af op de verhouding tussen denken in concepten en denken in beelden in werk van de Franse filosoof Gilles Deleuze, schreef filmkritieken en produceerde films. Momenteel werkt hij samen met Rudolf aan het boek Filosoferen aan de keukentafel. www.lerenfilosoferen.nl

Verwonderen over wetenschap
Sabine Wassenberg
runt samen met Maaike Merckens Bekkers WonderWhy (www.wonderwhy.nl). Vanuit Wonderwhy organiseert zij filosofische workshops en filosofeert ze met kinderen. In januari 2015 zal ze bij uitgeverij AW Bruna (LeV) het boek Mijn Ego & Ik publiceren, een boek over de beleving van de geest en wetenschap over het brein en meditatie. Eerder dit jaar verscheen Ik zag twee beren filosoferen een introductie in de kinderfilosofie voor opvoeders en begeleiders van kinderen van 8 tot 18 jaar.

Organisatie:
Alexandra Bronsveld
studeerde aan de Universiteit voor Humanistiek en is sinds 2007 werkzaam bij het Centrum voor Humanistische Vorming. Sinds anderhalf jaar is zij medecoördinator van het Centrum Kinderfilosofie Nederland en heeft zij de organisatie van Filosoferen achter de Dom op zich genomen. Vanuit het Centrum voor Humanistische Vorming verzorgt zij trainingen in het filosoferen met kinderen, ontwikkelt zij projecten en begeleidt ze stagiaires van de eerstegraads lerarenopleiding Humanistisch Vormingsonderwijs en Levensbeschouwing (HL) (www.hvo.nl).
Voor inhoudelijke vragen over de studiedag: email:
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. / tel: 06 14846781
Voor praktische vragen over de studiedag: email:
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. / tel: 030 2856631

 

   

Inschrijven Studiedag Filosoferen met kinderen

Wanneer u zich inschrijft via de link naar het inschrijfformulier is uw inschrijving definitief en dient u het bedrag van 85,- euro zo spoedig mogelijk over te maken op:

· banknummer NL67ABNA0504526812

· ten name van Stichting Kinderfilosofie Nederland, Boskoop

· onder vermelding van voor en achternaam en studiedag Filosoferen achter de Dom.

U ontvangt een automatische bevestiging van uw inschrijving. Uw inschrijving kan niet geannuleerd worden. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u wel een plaatsvervanger laten deelnemen. Wij vinden het fijn als je ons hierover bericht i.v.m. met de organisatie van de dag ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ).

Er vindt geen restitutie van inschrijvingsgeld plaats.
Schrijf je snel in. Indien de dag is volgeboekt vermelden wij dit op de website.

   

Pagina 21 van 30

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl