Nieuw bestuur CKN

 

Het Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN) heeft vanaf 1 april een nieuw bestuur.

Het nieuwe bestuur zal voortzetten wat het voormalige bestuur heeft opgebouwd en dit verder uitbreiden.

 

Belangrijkste doelen daarbij zijn:
1 een netwerkfunctie vervullen voor mensen die met kinderen en jongeren filosoferen en 
2 filosoferen met kinderen nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van professionals die met kinderen en jongeren werken.

 

In de volgende nieuwsbrief vind je uitgebreide informatie over de concrete invulling hiervan. Op deze website van het CKN zal ook regelmatig informatie te vinden zijn over de bestuurswerkzaamheden, de plannen en activiteiten.
Het nieuwe bestuur gaat met veel enthousiasme de samenwerking aan en bedankt de afscheidnemende leden van het bestuur - Anton Vandeursen, Frans Kusters,

Rob Bartels en coördinator Ed Weijers -  voor hun grote betrokkenheid en inzet de afgelopen jaren!

 

Namens het nieuwe bestuur: Alexandra Bronsveld (voorzitter), Else de Jonge (secretaris) en Nanda van Bodegraven (penningmeester).


   

Agenda en lesmaterialen 2e kwartaal 2017

Behoefte aan extra denktrainingen of nieuw lesmateriaal?

Hieronder vind je het actuele overzicht aan opleidingen en cursussen rondom filosoferen met kinderen en jongeren en nieuw lesmateriaal om mee te filosoferen.

 


Wanneer: 21 april, 5, 12, 26 mei 2017
Wat: Opleiding filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren. 

Waar: Gent

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie

 

Wanneer: 17 mei 2017
Wat: Workshop filosoferen met je hele lijf
Waar: Rotterdam

Door wie: Karin Glaubitz
Meer informatie


Wanneer: Zaterdagmiddag 20 mei 2017
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie:

 


Wanneer: 27, 28 mei 2017
Wat: Opleiding filosofische gespreksbegeleider
Waar: Gent

Door wie: Eef Cornelissen & Alex Klijn
Meer informatie

 


Wanneer: 8, 22 september, 6 oktober, 3 november en 17 november 2017
Wat: open basiscursus Leren filosoferen 
Waar: UCK   Domplein 4   Utrecht

Door wie: Leren Filosoferen
Meer informatie:

 


Wanneer: 15, 29  september, 13 oktober, 10 november, 24 november 2017

Wat: open vervolg cursus Leren filosoferen  

Waar: UCK   Domplein 4   Utrecht

Door wie: Leren Filosoferen 
Meer informatie:



Wanneer: 16  september 2017, 10 weekenden
Wat: Beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren 2017/2018  

Waar: Leusden

Door wie: ISVW
Meer informatie:


Wanneer: 7 oktober, 11, 25 november 2017, 10, 24 maart 2018
Wat: Opleiding Filosoferen met Kinderen & Jongeren 
Door wie: Wonderwhy & Wereldwijs Filosoferen

Meer informatie

Wanneer: 28 oktober 2017
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie:


Nieuwe literatuur:
Kinderlogica, van Sabine Wassenberg (WonderWhy) 'Filosoferen op een multiculturele school', is in maart verschenen bij Lemniscaat.
In Trouw van afgelopen zaterdag 1 april is een groot artikel erover verschenen. Verder zie http://www.sabinewassenberg.com/


 

   

Theaterrecensie: Meneer Bork zoekt een woord 4+

Theaterrecensie: Theatergroep Lange Mannen - Meneer Bork zoekt een woord 4+

- Gezien op 28 december 2016 in het OBA-theater in Amsterdam -

 

Een 'verwarrend' leuke meedenkvoorstelling met rare vragen en waar geen woord te gek is.

 

'Maar wat is een woord?

Waar is een woord dat er nog niet is?

En welk woord past bij hoe jij je voelt?'

 

Een aantal vragen waar Meneer Bork zoal mee worstelt als hij op een dag niet meer weet hoe hij zich voelt. De dagen van Meneer Bork zijn voorspelbaar en hebben een vast ritme.

Elke gebeurtenis en ontmoeting is tijd en plaats gebonden. Getuige te zijn van deze dagelijkse herhalingen werkt op zich al op de lachspieren.

 

 

 

Totdat op een dag woorden en dingen Meneer Bork ineens verwarren.

Vanaf die dag is niks meer hetzelfde.

Hij haalt tijd en handelingen door elkaar en stelt zichzelf honderden vragen. Zo poetst hij zijn tanden ineens met de krant en stapt hij de deur uit met de verkeerde pet op. Heet zijn vogel in de boom een 'Flapvliegding' en vraagt hij aan de groenteboer of hij 'frammelsap' heeft.

Omdat hij 'appeldorstig' is.

 

De meeste kinderen hebben het al snel door dat alles ineens anders gaat en willen Meneer Bork helpen.

Ze roepen door de zaal, waardoor sommige situaties een hilarisch 'Jan Klaassen en Katrijn' gehalte krijgen.

 

Het is duidelijk, Meneer Bork voelt zich raar en onbegrepen. Maar hoe hij zich voelt weet hij niet. Daarvoor gaat hij te rade bij de mensen die hij elke dag weer tegenkomt. Zijn alleenstaande en 'verwarde' buurvrouw (die stiekem ook wel een beetje verliefd op Bork is?), de postbode, de groenteboer en de vogel in zijn boom.  Ze proberen hem te helpen het goede woord te vinden. En dat is nog niet zo simpel.

Maar dan roept Meneer Bork de hulp in van de kinderen uit het publiek.

 

Kinderen denken samen met de acteurs na over vragen als 'Wat zijn woorden?', 'Hoeveel woorden zijn er eigenlijk?', 'Waar vind je de woorden?', en

'Hoe noem je iets als je een woord ervoor niet weet?'

Dit 'uit het spel stappen', is tamelijk gedurfd en knap gedaan. Het kan ook een struikelblok worden of onrust veroorzaken.

Maar dat is hier niet het geval.

En met een simpele denkoefening met het publiek wordt iedereen eerst in de denkstand gezet. Een goede zet, want iedereen doet mee.

Helaas durven niet veel kinderen mee te doen aan het gesprek, dat is blijkbaar nog even wennen. Waarschijnlijk zal dat bij schoolvoorstellingen beter gaan, dan worden de kinderen met een lesbrief in de klas voorbereid op de voorstelling (lesbrief is verkrijgbaar bij het gezelschap).

Maar de kinderen die wel hun vinger opsteken komen met ontroerende en opmerkelijke uitspraken.

 

 

Een kort gespreksfragment:

Q: 'Wat is een woord?'

A:'Een woord is iets dat je kunt zeggen, bijvoorbeeld huis of bed'

'Als je praat zeg je allemaal woorden'

'Een woord is een heleboel letters achter elkaar'

 

Q: 'Is alles wat je zegt een woord, bijvoorbeeld 'brabbeltaal?'

A:'Ja, alles is een woord, maar niet alles betekent iets.

Een mooi woord vind ik: gegroet

Een lang woord is: vliegtuig' (en dat is inderdaad een heel lang ding)

En zo worden er nog meer vragen onderzocht.

 

Op de dagen erna wordt de verwarring bij Meneer Bork alleen maar groter. De vragen en nieuwe woorden blijven maar komen.

En de kinderen denken elke dag opnieuw mee op zoek naar het woord.

 

Q: 'Waar zijn de woorden dan?

Liggen er misschien woorden onder het gras?'.

A: 'Er liggen wormen en aarde onder het gras, dat zijn dus ook woorden'.

 

Q: 'Liggen er woorden in de winkel?'

A: Ja, in een boekenwinkel.

Als je het koopt, zie je woorden in een boek, een woordenboek.

 

Q: 'Is er eigenlijk een baas van al die woorden?'

A: 'Nee, want alle woorden zijn van iedereen'.

'Maar op school is dat de juf. Zij is de baas over alle woorden van de kinderen'.

'Er is een baas, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen woorden'.

 

Hier zie je dat kinderen met voorbeelden komen uit hun eigen leefwereld, al aardig goed hun gedachten kunnen verwoorden en creatief kunnen denken. Maar in deze setting mee doen aan de gesprekken, is voor de meeste jonge kinderen toch lastig. Daarvoor moet je denk ik iets meer ervaring hebben of wat ouder zijn dan vier jaar.

De vragen die door de acteurs gesteld worden zijn wel van filosofisch goede kwaliteit. Zo ook de manier van doorvragen. Ze prikkelen zeker je denken en je merkt dat er veel tijd aan is besteed. Waardoor de gesprekken en de voorstelling meer naar een filosofisch niveau getild worden. Maar om de betrokkenheid bij de gesprekken wat te vergroten, zou een spelworkshop 'woorden verzinnen' voorafgaand aan de voorstelling misschien een idee zijn (met scrabble of plakletters).

 

De kinderen mogen in de voorstelling zelf ook woorden verzinnen voor hoe Bork zich voelt. En dat is voor iedereen leuk!

Kinderen roepen van alles door de zaal: hallogie, boemboem, verliefderig, sjoetoeha. Maar het woord zit er helaas nog niet bij..

 

Q: 'Maar hoe voelt Bork zich dan?'

A: 'Nou, niet goed', zegt een kind. De zaal moet lachen. Nee, dat is waar.

 

Maar is daar dan een woord voor?

Dan zegt een kind 'hoonie'. En bij Meneer Bork verschijnt een glimlach op zijn gezicht. Dat is het woord dat hij zocht. Nu weet hij eindelijk hoe hij zich voelt..

 

 

Meneer Bork wordt gespeeld door Gustav Borreman en de verschillende personages die hij elke dag ontmoet worden gespeeld door Bente Jonker. Jonker heeft daar wel een uitdaging. Ze wisselt vliegensvlug van rol, wat soms wat verwarrend overkomt. Gustav Borreman speelt de onhandige, filosofisch dromerige maar sympathieke Bork. Een innemend en aandoenlijk personage die stuntelt met woorden en taal en almaar hulpelozer wordt. Het stuk speelt zich af in een eenvoudig maar speels decor. Het verrassende is de achterwand waar allemaal kleurrijke afbeeldingen op staan met daarachter openingen, en waar van alles in verdwijnt en uitgehaald wordt.

 

De tekst is geschreven door Mariëlle van Sauers. De filosofie doordacht door Rod Hageman. De speellijst vind je hier.

 

Ondanks een kritische noot, is deze voorstelling absoluut het bezoeken waard! En kun je er ook thuis nog over door filosoferen of verder spelen met bijvoorbeeld scrabble. Waardering: (3,5/5)

 

- Vivienne Janssen

   

Pagina 3 van 30

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl