Recensie 'Zuurstof & Tegenwind'

Vivienne Janssen

Zuurstof & Tegenwind is een verrassend vormgegeven educatief tijdschrift met werkbladen, voor kinderen vanaf 8 jaar.
Met als subtitel: 'Tijdschrift met lessen voor dagelijks gebruik (8+)'.
Met opdrachten gericht op onderzoek, experiment, anders kijken en filosoferen, op school én thuis.
En bijdragen van o.a. Stine Jensen en Toon Tellegen.

De eerste editie gaat over ‘empathie’ en hoe je dat kunt ontwikkelen. Met als bijbehorende vaardigheden: vertrouwen, nieuwsgierigheid, kijken en luisteren, omgaan met emoties en verbeeldingskracht. Het blad is erg uitnodigend en je wilt er meteen mee aan de slag.

Elk hoofdstuk begint met een theoretisch kader voor volwassenen, gebaseerd op actuele theorieën en inzichten van psychologen, sociologen, biologen, filosofen, pedagogen en kunst- en cultuurwetenschappers.
De werkvormen zijn ontwikkeld op vaardigheid, of het een ‘doe’ of ‘denkactiviteit’ is aangegeven met een tijdsduur.

Maar het is wel meer geschikt voor de geoefende lezer en gebruiker.  Met name door de drukke vormgeving en gebruik van verschillende lettertypes door elkaar heen en veel kleur, moet je soms even zoeken en goed kijken. Maar eerlijk: een lust voor het oog! Inmiddels is aflevering 2 verkrijgbaar met het thema: ‘denken’.
Hebben! en proberen maar!

Prijs per aflevering is: € 12,50 of neem een abonnement. www.zuurstofentegenwind.nl

 

   

VFP: Filosoferen over de dood

-P.P.M. Harteloh-

De filosofische praktijk is door een van haar grondleggers, Pierre Hadot, omschreven als een oefening in het leren schrijven, lezen, leven en sterven.

In dit artikel wil ik ingaan op het sterven. Hoe kunnen wij filosoferen over het sterven?

Ik hanteer daarbij het perspectief van een filosofisch consulent die in zijn of haar praktijk met het thema te maken krijgt. Ik beperk me tot de natuurlijke dood. De academische ethiek verlustigt zich vandaag de dag doorgaans aan de euthanasie of de dilemma’s van een niet-natuurlijk overlijden, maar de meeste mensen in Nederland (95 procent) sterven een natuurlijke dood. Om te filosoferen over het sterven zal ik de klassieke indeling van filosofie in fysica, logica en ethica hanteren.

Lees hier het hele artikel dat 31 december 2015 verscheen op de site van de Vereniging Filosofische Praktijk (VFP).

   

Karen Faber - Filosoferen met kinderen hoe doe je dat?

‘En…wat doe jij voor de kost?’.
‘Ik ben docent Filosofie. Ik filosofeer met kinderen en jongeren op diverse scholen’.

Waar ik een paar jaar geleden de vraag kreeg: ‘Wat is dat dan, en kan dat wel…filosoferen met kinderen?’, hoor ik nu steeds vaker iets als: ‘O, wat leuk, dat doe ik ook! Vanzelf, elke dag eigenlijk wel. Ik ben een geboren filosoof en denk vaak na over ‘t leven’. Ik waardeer de interesse, maar voel ook een lichte ergernis bij mezelf opkomen als later blijkt dat de ander met ‘filosoferen’ bedoelt dat zij open vragen stelt aan kinderen en in gesprek gaat met de groep. Iedereen mag zichzelf of een ander ‘filosoof’ noemen. Het is geen beschermde titel.

Maar eerlijk is eerlijk, vragen als ‘Wat betekent de lente voor jou?’, ‘Zou je willen dat er geen oorlog was?’ en ‘Wanneer voel jij je gelukkig?’ zijn geen typisch filosofische vragen, hoe interessant ook.

Ik schipper tussen enthousiast en kritisch reageren; ik vind het prima dat steeds meer mensen in gesprek gaan met kinderen. Tegelijkertijd proef ik de behoefte om de betekenis van ‘filosoferen’ te waarborgen, en voor leerkrachten de deur te openen naar een achterliggende, conceptuele vraag zoals ‘wat is geluk?’

Wat is filosoferen dan wel? Lees het hele artikel.

 

   

Pagina 9 van 31

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl