Agenda 2016: workshops, trainingen & bijeenkomsten

Er is de komende maanden weer veel te doen om je denken uit te dagen via allerlei seminars, workshops, trainingen, opleidingen etc.

Klik hier voor het overzicht van de agenda voor de komende maanden.

   

Verslag netwerkbijeenkomsten CKN 2015

Primair onderwijs

Op 4 november kwam een zeer diverse groep mensen bij elkaar in Utrecht voor de netwerkbijeenkomst Primair Onderwijs.                                        Er waren studenten van de Pabo, pedagogen, HVO-docenten, mensen van de beroepsopleiding, geïnteresseerden die nog nooit gefilosofeerd hadden met kinderen en mensen die al jaren filosoferen met kinderen.

We hebben ideeën uitgewisseld, nagedacht over het essentiële verschil tussen de zee en een meer en het meest wezenlijke verschil tussen een ingang en uitgang. Deze oefening leidde tot een boeiend gesprek. De bijeenkomst werd positief ontvangen en smaakte naar meer.

Ook in 2016 zullen we een netwerkbijeenkomst organiseren voor het primair onderwijs.

De datum wordt nader bekend gemaakt.

 

Ook aansluiten , meedenken en inspiratie op doen?

Houd onze nieuwsbrief, facebookpagina en linkedin in de gaten.

Mocht je mensen kennen die interesse hebben in onze netwerkbijeenkomsten dan stellen wij het zeer op prijs als je hen de nieuwsbrief doorstuurt.

 

Opleiders

Naast het primair onderwijs is ook het netwerk van opleiders op 14 december bij elkaar gekomen.

We hebben ons gebogen over vragen als:

- Wat willen we, wanneer we opleiden bereiken?

- Welke niveaus onderscheiden we?

- Op welk niveau richt je je als opleider?

- Wat verstaan we onder startbekwaamheid?

 

Zodat het op te leiden publiek met kinderen en jongeren verantwoord kan gaan filosoferen.

En wat moeten opleiders kunnen en kennen om anderen (dat kunnen zijn studenten – leraren – deelnemers beroepsopleiding – creatieve therapeuten – groepsleerkrachten - enz) met kinderen en jongeren verantwoord te laten filosoferen?
We hebben voorbeelden van levels uit Australië, Engeland en Zuid-Afrika bekeken en de voors –en  tegens afgetast voor het introduceren van levels in Nederland. Naar aanleiding van deze bijeenkomst is er een werkgroep gestart die ideeën verder uitwerkt en de volgende bijeenkomst op

10 maart 2016 voorbereid.

 

Bent u opleider aan de Hogeschool of professional die via een eigen onderneming mensen opleidt om te filosoferen met kinderen dan bent u van harte welkom om aan te sluiten op 10 maart.

Aanmelden kan via dit inschrijfformulier of stuur een mail naar: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

- De bijeenkomst vindt plaats van 18.30 tot 21.00 uur.

- Locatie: Universiteit voor Humanistiek, Kromme Nieuwegracht 29, 3512 HD Utrecht.

- Kosten: € 12,-

- Indien u vragen heeft over de netwerkbijeenkomsten kunt u contact opnemen met Alexandra Bronsveld: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

   

Recensie 'Ik zag twee apen wetenschapen'

Door Fabien van der Ham

Ik zag twee apen wetenschapen wil jongeren leren kritisch te kijken naar wetenschap. Waarheden zijn vaak nog niet zeker. Inzichten veranderen. Het is nog niet zo lang geleden dat men dacht dat de aarde plat was. Er zijn ook nog steeds vragen. Of het universum een einde heeft en hoe dat eruit ziet bijvoorbeeld. Dat roept vragen op als ‘hoe kunnen we zeker weten dat iets waar is?’ en ‘zullen we ooit alles zeker weten?’.

Dit boek wil jongeren hiervan bewust maken met 25 lessen die zijn opgebouwd rond de vier vragen van Kant die de filosofische deelgebieden (zie hieronder) representeren. Het boek start met een heldere inleiding waarin wordt uitgelegd wat filosofie is en hoe je kunt filosoferen met jongeren. Heel schematisch worden er voorbeelden uit de praktijk bij de theorie gelegd. Zo wordt in tabellen aangegeven of een opmerking van een leerling een mening of argument is en of een vraag persoonlijk of suggestief is. Alles wordt heel systematisch en duidelijk uitgelegd maar de informatie is daardoor ook wat theoretisch, zeker als het onderwerp helemaal nieuw voor je is. Deze systematische aanpak zie je ook in de lessen terug die opgebouwd zijn rondom de eerder genoemde vragen van Kant:

 

  • Wat kan ik weten?
  • Wat moet ik doen?
  • Wat mag ik hopen?
  • Wat is de mens?

 

Hoe deze vragen te gebruiken en waarom dit filosofie is wordt eerst duidelijk uitgelegd. Vervolgens volgt per hoofdvraag een aantal lessen. Het interessants zijn de lessen rondom ‘Wat kan ik weten?’ Bij deze vragen past de systematische aanpak van de schrijvers heel goed en voelt het natuurlijk. Ook bij de deelgebieden ‘Wat mag ik hopen?’ en ‘Wat moet ik doen?’ levert het een boeiende, onderzoekende insteek op.

De lessen rondom het thema ‘Wat is de mens?’ hadden zich echter geleend voor wat meer creatieve werkvormen en denkprikkels. Deze lessen lijken ook wat minder aandacht te hebben gehad. Neem bijvoorbeeld de les over cultuur, hierbij moeten de leerlingen lijstjes maken met dingen in hun leven die cultuur zijn en vervolgens aangeven waar deze vandaan komen. Bijvoorbeeld lievelingsmuziek -> Beyonce -> komt uit Amerika. Ik kan me meer prikkelende opdrachten voorstellen. De leerlingen zullen door zo’n les niet verrast worden. Terwijl bijvoorbeeld de les over wetenschappelijke bewijsvoering jongeren echt een beetje wakker zal schudden. Je ziet het al voor je hoe ze na zo’n les over de ‘kip van Russell’ en plotseling opduikende ‘zwarte zwanen’ thuis wijsneuzig hun ouders dissen als die met vermeende kennis lopen te strooien.

Al met al een zeer bruikbaar boek voor op de middelbare school. Een groot deel van de lessen kun je zeker ook goed gebruiken in de bovenbouw van de basisschool, vooral in plusklassen. Zeker ook leerzaam en informatief voor iedereen die zich wil bekwamen in filosoferen met kinderen en jongeren.

 

www.filosofiejuf.nl

   

Pagina 7 van 27

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl