Persoonlijk project opleiding FMKJ: Filosoferen naar aanleiding van toneelteksten.

Aan het eind van het opleidingsjaar van de beroepsopleiding 'filosoferen met kinderen en jongeren' presenteren de studenten aan elkaar hun persoonlijk project.
Hieronder het project van Laura Minderhoud

Persoonlijk project opleiding FMKJ: Wat mogelijk is volgens de waarschijnlijkheid of noodzakelijkheid. (Aristoteles)
Filosoferen naar aanleiding van toneelteksten.

--------

Ik ben dramaturg en wil de ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn werk in het theater- en mijn kennis van toneelteksten gebruiken in filosofische gesprekken met kinderen, jongeren en volwassenen.

Toneel is denken en spelen. De gedachte spelen. Spelen met de gedachte. In zowel toneelstukken als filosofische gesprekken gaat het er om te denken over, zoals Aristoteles zegt: wat mogelijk is volgens de waarschijnlijkheid of noodzakelijkheid. Dus niet zomaar denken. De redenering moet kloppen, beargumenteerd kunnen worden, kritisch bevraagd en van alle kanten bekeken. Scènes uit toneelstukken zijn daarom geweldig als stimulus.

Het gesprek
Ik vertel eerst het hele verhaal, iets over de schrijver, over de tijd waarin het stuk geschreven is. Toneel is een combinatie van geheugen en voorstellingsvermogen. Wat zegt het dat teksten die vijftig, honderd of duizend jaar geleden geschreven zijn, thema’s behandelen die nu actueel zijn? Konden de schrijvers in de toekomst kijken? Herhaalt de geschiedenis zich? Of zijn het universele thema’s?
Vervolgens lezen we de scène en bedenkt de groep een startvraag.

Bij de toneelstukken heb ik verschillende gespreksplannen gemaakt en oefeningen  of activiteiten ontwikkeld. Voor jongere kinderen zoek- of maak ik bewerkingen van de scènes zodat de taal beter aansluit bij hun leeftijd. Hieronder staan de titels van vijf toneelstukken met ieder één voorbeeld vraag, natuurlijk kunnen er ook heel andere vragen bedacht worden.

    Antigone van Sophocles (± 442 v Chr.)
Wanneer mag je de wet overtreden?

    Koning Lear van William Shakespeare (omstreeks 1605)
Kun je zeggen hoeveel je van iemand houdt?

    Faust van Johann Wolfgang Goethe (geschreven tussen 1790 en 1832)
Is een in een laboratorium gemaakte mens een mens?

    Pijlers van de samenleving van Henrik Ibsen (1877)
Kan iemand goed en slecht tegelijk zijn?

    De rechtvaardigen van Albert Camus (1949)
Mag je iemand doden om de wereld te verbeteren?


Wil je meer informatie over dit project, dan kun je contact opnemen met Laura Minderhoud.

Laura Minderhoud

Blijven Denken
dramaturg | filosofisch gesprek
06 43025320
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

 

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl