Agenda 4e kwartaal 2017

Behoefte aan extra denktrainingen, lesmateriaal of nieuws verschenen in de pers?

Hieronder vind je het actuele overzicht aan opleidingen en cursussen rondom filosoferen met kinderen en jongeren en als het zich aandient nieuws en materialen om mee te filosoferen.

 


Wanneer:  5, 12, 26  september, 10 oktober, 7 november 2017
Wat: Filosoferen met kinderen over levensvragen
Waar: Arnhem

Door wie: Liesbeth Vroemen
Meer informatie

 

Wanneer: 8, 22 september, 6 oktober, 3 november en 17 november 2017
Wat: open basiscursus Leren filosoferen 
Waar: UCK   Domplein 4   Utrecht

Door wie: Leren Filosoferen
Meer informatie

 

Wanneer: 15, 29  september, 13 oktober, 10 november, 24 november 2017

Wat: open vervolg cursus Leren filosoferen  

Waar: UCK   Domplein 4   Utrecht

Door wie: Leren Filosoferen 
Meer informatie:

 

Wanneer: 23 september, 4 november 2017, 3 maart en 26 mei 2018
Wat: Training filosoferen over heikele thema's
Door wie: Wonderwhy

Meer informatie



Wanneer: 7 oktober, 11, 25 november 2017, 10, 24 maart 2018
Wat: Opleiding Filosoferen met Kinderen & Jongeren 
Door wie: Wonderwhy & Wereldwijs Filosoferen

Meer informatie


Wanneer:  11,18, 25 oktober en 22 november 2017
Wat: Opleiding filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren
Waar: Brussel

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie


Wanneer: 28 oktober 2017
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie

Wanneer:  9 november 2017
Wat: Kennismaken Socratisch gesprek
Waar: Antwerpen

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie


Wanneer: 10 november 2017
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie


Wanneer: 11 en 25 november 2017
Wat: Tweedaagse training FMKJ
Door wie: Wonderwhy

Meer informatie

Wanneer: 18 november 2017
Wat: Conferentie 'Identiteitsvorming in onderwijs, verwondering als noodzaak in de school'
Waar: Rotterdam

Door wie: Vereniging Filosofiedocenten in het Voortgezet Onderwijs (VfVO)
Meer informatie


Wanneer: 24 november 2017
Wat: verdiepingsworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie

Wanneer:  1-3 december 2017
Wat: Kunst van het vragen stellen
Waar: Hoepertingen

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie


Wanneer:  8 december 2017
Wat: Kennismaken Socratisch gesprek
Waar: Brussel

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie


Wanneer:  19 januari, 2, 16 februari, 2, 16 maart 2018
Wat: Vervolgcursus Leren Filosoferen
Waar: Utrecht, UCK
Door wie: Leren Filosoferen
Meer informatie

 

Wanneer:  26 januari, 9 februari, 9, 23 maart 2018
Wat: Open basiscursus Leren Filosoferen
Waar: Utrecht, UCK

Door wie: Leren Filosoferen
Meer informatie

 

Wanneer: 3 februari 2018
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie

 

Wanneer: 17 maart 2018
Wat: vervolgworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie


Wanneer: 16 mei 2018
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie

 

   

Agenda, lesmateriaal en persnieuws 3e kwartaal

Behoefte aan extra denktrainingen, lesmateriaal of nieuws verschenen in de pers?

Hieronder vind je het actuele overzicht aan opleidingen en cursussen rondom filosoferen met kinderen en jongeren en als het zich aandient nieuws en materialen om mee te filosoferen.

 


Wanneer:  4 en 6 september 2017
Wat: The art of questioning. International seminar
Waar: Brussel

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie



Wanneer:  5, 12, 26  september, 10 oktober, 7 november 2017
Wat: Filosoferen met kinderen over levensvragen
Waar: Arnhem

Door wie: Liesbeth Vroemen
Meer informatie



Wanneer: 8, 22 september, 6 oktober, 3 november en 17 november 2017
Wat: open basiscursus Leren filosoferen 
Waar: UCK   Domplein 4   Utrecht

Door wie: Leren Filosoferen
Meer informatie



Wanneer:  8 - 10 september 2017
Wat: Opleidingsweekend overtuigen met stijl
Waar: Antwerpen

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie



Wanneer: 9 september 2017
Wat:Intervisiedag voor gevorderden
Door wie: Wonderwhy & Wereldwijs Filosoferen

Meer informatie


Wanneer: 15, 29  september, 13 oktober, 10 november, 24 november 2017

Wat: open vervolg cursus Leren filosoferen  

Waar: UCK   Domplein 4   Utrecht

Door wie: Leren Filosoferen 
Meer informatie:


Wanneer: 16  september 2017, 10 weekenden
Wat: Beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren 2017/2018  

Waar: Leusden

Door wie: ISVW
Meer informatie:



Wanneer: 19 september 2017
Wat: Bijeenkomst ihkv het boek 'Kinderlogica' 'Hoe ontwikkelen we de zelfdenkzaamheid bij kinderen?
Waar: Pakhuis de Zwijger, Amsterdam

Door wie: Sabine Wassenberg in gesprek met Sofyan Mbarki (PvdA) en Vidya Dunki Jacobs (basisschool docent)
Meer informatie



Wanneer: 23 september, 4 november 2017, 3 maart en 26 mei 2018
Wat: Training filosoferen over heikele thema's
Door wie: Wonderwhy

Meer informatie


Wanneer: 7 oktober, 11, 25 november 2017, 10, 24 maart 2018
Wat: Opleiding Filosoferen met Kinderen & Jongeren 
Door wie: Wonderwhy & Wereldwijs Filosoferen

Meer informatie


Wanneer: 7 oktober 2017
Wat: Introductiedag FMKJ
Door wie: Wonderwhy

Meer informatie

 


Wanneer:  11,18, 25 oktober en 22 november 2017
Wat: Opleiding filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren
Waar: Brussel

Door wie: Kristof van Rossem
Meer informatie


Wanneer: 28 oktober 2017
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie


Wanneer: 11 en 25 november 2017
Wat: Tweedaagse training FMKJ
Door wie: Wonderwhy

Meer informatie


Wanneer: 18 november 2017
Wat: Conferentie 'Identiteitsvorming in onderwijs, verwondering als noodzaak in de school'
Waar: Rotterdam

Door wie: Vereniging Filosofiedocenten in het Voortgezet Onderwijs (VfVO)
Meer informatie (na de zomer!)


Wanneer: 3 februari 2018
Wat: introductieworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie

 

Wanneer: 17 maart 2018
Wat: vervolgworkshop filosoferen met kinderen
Waar: Groningen

Door wie: Filosofiejuf
Meer informatie

 

Nieuwe literatuur en materiaal:
"Leerling of bekeerling" van o.a. Kristof van Rossem. Over het bespreken van radicalisering in de klas, met oa kant en klare oefeningen in dialoog en reflectie.

Het boek 'Kinderlogica' en wat de pers erover zegt.

Een mooie aarde (kreeg een eervolle vermelding ihkv de Berrie Heesen Prijs)

   

Berrie Heesen Prijs in de praktijk: Marielle van Sauers

Is er ook een woord
Voor dat wat er niet is
Of is iets er niet
Omdat het woord ervoor mist


17 februari 2017 mocht ik de Berrie Heesen Prijs 2016 in ontvangst nemen voor mijn theatertekst Meneer Bork zoekt een woord.
Een meedenkvoorstelling voor kinderen vanaf 4 jaar. Over taal.
In de voorstelling zitten drie filosofische gesprekjes met de kinderen uit het publiek.
Toneelgroep Lange Mannen heeft Meneer Bork zoekt een woord in seizoen 2016-2017 gespeeld en zal dat komend seizoen weer doen.
Tevens gaat in juli 2017 in Duitsland 'Herr Bork sucht ein Wort' in première.

Ik verzin, maak, acteer, doceer en schrijf theater, met name jeugdtheater. Ik ben met het filosoferen met kinderen begonnen om het schrijven voor kinderen te verdiepen. Om eens anders met kinderen in gesprek te komen. Om op onderwerpen te komen waar ik zelf misschien niet aan zou denken.

In mijn filosofische gesprekken met kinderen komen altijd een paar vragen van henzelf naar voren. En die gaan vaak over taal. Waar komt taal vandaan?  Wie bedenkt de taal?
Met Meneer Bork zoekt een woord ben ik hierop door gaan denken, niet alleen qua inhoud, maar vooral ook qua vorm.
Wat als je het filosoferen met kinderen in een voorstelling integreert?
Zou dat kunnen? Hoe zou dat eruit kunnen zien?
En zou het kunnen om kwalitatief goed theater te maken en tegelijkertijd ruimte voor filosofische gesprekjes in een voorstelling te hebben?

Filosoof Roderick Hageman en ik hebben met de twee acteurs oefensessies gehouden. Om het filosoferen te oefenen. Het doorvragen te oefenen. Om te onderzoeken hoe je een gesprekje filosofisch maakt en houdt. En vooral, om te kijken hoe de spelers, tegen hun acteursinstinct in, de voorstelling stil konden leggen, stil zijn, vertragen, luisteren en nadenken. De acteurs stappen in de voorstelling driemaal uit de vertelling. Ze stappen dan uit hun rol en hebben dan als ‘zichzelf’ een kort filosofisch gesprek met de kinderen uit het publiek.
Over de vragen: 'Wat is een woord?' 'Waar zijn woorden?' 'Is er een baas van de woorden?'
In het vierde gesprek nodigen ze de kinderen uit om een nog niet bestaand woord te bedenken.

Alhoewel ik de vragen voor de gesprekken in de toneeltekst heb geschreven, is het toch een onzekere maar spannende factor in de voorstelling, omdat we niet weten of en zo ja wat de kinderen antwoorden.
Zo kon het gebeuren dat de twee spelers met honderdvijftig kleuters aan het nadenken waren over woorden en dat een vijfjarige jongen riep:
Wij zijn allemaal woorden! Sinds de Oerknal!” Mooie ingrediënten voor een gesprek. En na een minuut of vijf denken en praten pakten de acteurs vol vrolijke energie weer de vertelling van de voorstelling op. Een inspirerende en interessante verdieping aan de theaterbeleving.
En een inspirerende vorm voor het filosoferen met kinderen.

Ik ben ervan overtuigd dat er vele manieren zijn voor het filosoferen. Ik zelf ben dit theatrale pad op gegaan. Ik zou dat graag verder onderzoeken.
De Berrie Heesen Prijs zie ik als een aanmoediging om dat te doen. Ik aai het beeld iedere dag even over zijn hoofd, opdat ik niet verzaak.

Mariëlle van Sauers  26-05 2017



   

Pagina 1 van 30

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl